qualitum logo
Cron jobs. Ta bort information ur databasen

PHPportalen Forum Index » Webbservrar och operativsystem
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
Shueazz

Medlem i: 1005 dagar
Från: Stockholm
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2012-03-15 19:59      Ämne: Cron jobs. Ta bort information ur databasen Citera

Hej!

Jag har gjort en egen filuppladdningssida för mig och mina vänner där vi kan ladda upp och ner mindre filer. Filerna sparas i en mapp på webbhotellet och informationen sparas i databasen. Jag har nu tänkt att ta bort filer äldre än 30 dagar.

Min första tanke var att köra en query mot databasen varje gång sidan laddas som tar bort filer äldre än 30 dagar, men sedan kom jag på att det finns något som heter Cron jobs.

Vad jag förstår är Cron jobs ett slags program som kör script eller kommandon på webbservern vid givna tidpunkter, jag tänkte därför skapa ett cron job som kör en fil med en query.

Mina frågor är:
- Hur gör jag detta? Jag har Cpanel och ser fliken Cron Jobs, men vad gör jag sedan?
- Hur mycket kraft tar detta överhuvudtaget (Är det stora skillnader att köra varje timme eller varje dag? I jämförelse med annan funktionalitet, är cron jobs en resursslukare?)

Azreal
Administratör

Medlem i: 2789 dagar
Från: Uppsala, bor i Göteborg

Inlägg Skrivet: 2012-03-15 20:57      Ämne: Citera

Cron Job i sig är ingen resursslukare, men det skriptet du kör kan ju vara det.
Om du nu har 30 dagars tollerans gällande hur gammal en fil får vara så kanske man kan tycka att det räcker med att rensa en gång om dagen? gärna på en tidpunkt då man kan anta att de flesta ligger och sover.

Jag har aldrig användt mig av Cpanel så kan inte svara på det, men annars så kan du ju göra ett testskript som du kan leka med innan du gör en funktion som kan rensa alla dina filer =)

Shueazz

Medlem i: 1005 dagar
Från: Stockholm

Inlägg Skrivet: 2012-03-15 21:24      Ämne: Citera

Azreal skrev:
Cron Job i sig är ingen resursslukare, men det skriptet du kör kan ju vara det.
Om du nu har 30 dagars tollerans gällande hur gammal en fil får vara så kanske man kan tycka att det räcker med att rensa en gång om dagen? gärna på en tidpunkt då man kan anta att de flesta ligger och sover.

Jag har aldrig användt mig av Cpanel så kan inte svara på det, men annars så kan du ju göra ett testskript som du kan leka med innan du gör en funktion som kan rensa alla dina filer =)

Tack för ett snabbt och bra svar!

Det finns en automatisk inställning som kör ett cron job varje dag klockan 24:00. Dock måste jag skriva ett "kommando" som kör själva filen. Det står att man bör kunna Linux-kommandon men jag tänkte att jag kanske kunde få lite hjälp med att konstruera detta kommando trots att jag inte kan några linux-kommandon.

Jag har läst att man bör använda sig av flaggan -q så att man inte får ett e-mail varje gång, men sedan vet jag inte mer. Hur kan kommandot se ut om jag vill köra en fil som ligger i "public_html/cron/test.php"? Tidspunkten är alltså klar, nu är det själva kommandot det gäller.

marabou
Moderator

Medlem i: 3153 dagar
Från: Sveriges framsida

Inlägg Skrivet: 2012-03-15 22:06      Ämne: Citera

Du får ta reda på vad sökvägen är till php. Förmodligen /usr/local/bin/php

Ditt hela cronjob blir då:
/usr/local/bin/php -q /home/shueazz/public_html/cron/test.php

Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
md2perpe
Ex-Moderator

Medlem i: 3740 dagar
Från: Hallonbergen, Kungsbodarna

Inlägg Skrivet: 2012-03-16 08:54      Ämne: Re: Cron jobs. Ta bort information ur databasen Citera

Shueazz skrev:
Min första tanke var att köra en query mot databasen varje gång sidan laddas som tar bort filer äldre än 30 dagar, men sedan kom jag på att det finns något som heter Cron jobs.

Om du bara skall ta bort databasen kan det finnas möjlighet att använda "cron jobs" inbyggda i MySQL:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/events.html

Detta funkar förstås inte om du skall ta bort filer på hårddisken också.

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Webbservrar och operativsystem
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net