| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
pal8
Medlem i: 3579 dagar
Status: Offline
|
Skrivet: 2012-02-21 10:08
Ämne: Uppdatera till php 5.3 på debian
|
|
|
Jag har en VPS med php 5.2.6. Körde apt-get upgrade php php-* men den har fortfarande 5.2.6.
Vill ha åtminstone 5.3 för där kommer php-fpm med i farten, om jag förstår det rätt.
Är jag på rätt spår? Önskar börja köra php då jag vill kunna använda ipsconfig 3 för admin via distans istället för bara ssh och terminal. Kör nginx och rails på den med passenger. |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
intedinmamma
Medlem i: 1383 dagar Från: Göteborg
|
Skrivet: 2012-02-21 10:34
Ämne:
|
|
|
| Det låter som att du kör en äldre version utav Debian (5.0 kanske? (lenny)), om du uppgraderar så får du tillgång till bl a PHP 5.3. Om du är ok med att lägga till extra repon så är även Dotdeb ett alternativ, dom tillhandahåller backports för bl a PHP. |
|
|
_________________ Statistiskt sett? Kanske. |
| Till toppen på sidan |
|
pal8
|
Skrivet: 2012-02-21 10:38
Ämne:
|
|
|
| intedinmamma skrev: |
| Det låter som att du kör en äldre version utav Debian (5.0 kanske? (lenny)), om du uppgraderar så får du tillgång till bl a PHP 5.3. Om du är ok med att lägga till extra repon så är även Dotdeb ett alternativ, dom tillhandahåller backports för bl a PHP. |
Stämmer. Kan jag inte installera php 5.3 på den?
...nu är jag med. Hittade svaret på nätet. http://www.debiantutorials.com/how-to-install-upgrade-to-php-5-3-on-debian-lenny/
Kan jag sedan köra apt-get upgrade php php-* och det kommer bli 5.3? Eller måste jag använda apt-get upgrade php5? |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
intedinmamma
|
Skrivet: 2012-02-21 11:15
Ämne:
|
|
|
Jag förmodar att det räcker med apt-get upgrade php*, det är ju inte värre än att du prövar.
Generellt så är det en bra idé att uppgradera alla paket när man kan, så man inte missar någon säkerhetsfix. Det är också en bra idé att kolla på att byta upp sig till Debian 6, då 5'an slutade supportas i början på februari. |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
pal8
|
Skrivet: 2012-02-21 11:29
Ämne:
|
|
|
Jag förmodar att det räcker med apt-get upgrade php*, det är ju inte värre än att du prövar.
Generellt så är det en bra idé att uppgradera alla paket när man kan, så man inte missar någon säkerhetsfix. Det är också en bra idé att kolla på att byta upp sig till Debian 6, då 5'an slutade supportas i början på februari. |
Testar.
Vet inte om det är jag som ska göra det eller om jag vågar mig på det själv. Blir ju en del störningar för mina webbplatser Har en VPS på Surftown.
...
testat
Får detta:
The following packages have been kept back:
bind9 bind9utils libapache2-mod-php5 libbind-dev php-pear php5 php5-cgi php5-cli php5-common php5-gd php5-imap php5-ldap php5-mcrypt php5-mysql php5-odbc php5-pgsql php5-recode php5-snmp php5-sybase
Tänkte köra apt-get install för varje paket ovan för att komma förbi detta. Det jag oroar mig för om det kommer störa min nuvarande miljö, speciellt MySQL som snurrar. Kommer den påverkas om jag köra detta? |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
intedinmamma
|
Skrivet: 2012-02-21 12:14
Ämne:
|
|
|
| Med största sannolikhet så kommer allt att fungera som tidigare efter uppgradering. (det är dessutom inte mysql som väntar på uppgradering, utan php's mysql-bindningar) |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
pal8
|
Skrivet: 2012-02-21 12:18
Ämne:
|
|
|
| Med största sannolikhet så kommer allt att fungera som tidigare efter uppgradering. (det är dessutom inte mysql som väntar på uppgradering, utan php's mysql-bindningar) |
Tack. Men om man kör apt-get install, inte upgrade? Påverkas själva mysql och mina existerande databaser?
---
Verkade gå bra. Såg ut som om php 5.2.6 byttes mot 5.3 men när jag kör dpkg -s php5 visar den 5.2.6???
---
Nu funkade det.
Tack för hjälpen.  |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
|