| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
Sookie

Medlem i: 619 dagar
Status: Offline
|
Skrivet: 2012-02-09 12:56
Ämne: mysql varukorg
|
|
|
Hej.
Jag håller på att bygga en varukorg, tanken är att produkterna förs in i en tabell i databasen"varukorg" och sedan loopas fram i varukorg.php. Min fundering är, om jag sätter ett namn på tabellen alltså typ "varukorg", kommer det då bli någon konflikt när olika kunder "sparar" varor till samma tabell, alltså måste jag typ skapa en tabell typ med sessionsnamnet som sedan raderas när man betalar, för att förhindra att man får någons annans varor i varukorgen?? |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Jalet
Medlem i: 3161 dagar Från: Järfälla, Kallhäll
|
Skrivet: 2012-02-09 13:13
Ämne:
|
|
|
DU får börja med att tänka över din struktu
-- Varukorg
id (int)
user_id (int)
created_at (timestamp)
updated_at (timestamp)
-- Produkter
id (int)
namn (string)
-- Varukort_Produkter
varukorg_id (int)
produkt_id (int)
-- Användare
id (int)
namn (string)
Så skulle väl jag göra om jag ville ha en simpel men fungerade varukorg som lagras i databasen. |
|
|
_________________ http://www.tv.nu | http://www.sport.nu |
| Till toppen på sidan |
|
Sookie

Medlem i: 619 dagar
|
Skrivet: 2012-02-09 13:28
Ämne: sessions id?
|
|
|
| menar du att user id ska vara sessions id? eftersom man registrerar sig ju inte innan man börjar lägga i varukorgen, hur gör man för att placera ett sessions id i en variabel? |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Azreal

Medlem i: 2784 dagar Från: Uppsala, bor i Göteborg
|
Skrivet: 2012-02-09 14:13
Ämne:
|
|
|
Du bör skapa en unik idientifierare för besökaren när den kommer till din sida första gången, som du sedan kan följa och använda ifall besökaren väljer att lägga något i din varukorg.
Tillsammans med det hade jag sparat en kaka(cookie) hos använadren, där man kanske sparat din idientifierare. Så vid nästa besök kan man kolla om det är samma användare och då vissa sin varukorg, om det nu blev så att man aldrig handlade.
Om du väljer att köra med PHP sessionshantering så får du köra session_start(); (läs på php.net regler som gäller)
Sen är det enkelt:
$_SESSION['sesssion_id'] = "blabblabla123123";
Se till att skapa något unikt bara. |
|
|
_________________ Konsultation via PM, inte gratis. |
| Till toppen på sidan |
|
|