| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
devphp

Medlem i: 1038 dagar Från: Hedemora
Status: Offline
|
Skrivet: 2012-02-03 22:28
Ämne: Realtidswebbläsare
|
|
|
Nu när jag sitter här på fredagkvällen och häller i mig mängder barnförbjudet så känner jag mig lagom kreativ!
Webben idag är ju inte vad den var för några år sedan. Det som en gång var statiskt ska nu vara dynamiskt, så är det ju bara ^^ I alla fall...
Jag fick idén man skulle kunna skapa en "realtidsbrowser"; en browser som upprättar en session med servern och håller sedan denna i form av en stream.
Till skillnad från en vanlig broser som bara får text så skulle denna browser fungera så att den får någon slags mall av sidan till att börja med. Denna mall renderas sedan med värden man skickar i TCP-strömmen.
Detta kanske låter lite diffust men ungefär såhär tänker jag:
1. Browsern skickar en request (vilken sida den vill hämta)
2. Servern och browsern upprätta en TCP-ström
3. All HTML-data och sånt skickas till browsern
4. All dynamisk data skickas till browsern i key/value-par
5. Browsern ligger hela tiden och väntar på att servern ska skicka ny information
6. Servern skickar information genom strömmen och sidan renderas om (OBS att detta INTE innebär att sidan laddas om såsom om man skulle refresha den i en valig browser)
Detta skulle göra att man slipper använda tex. AJAX för att hela tiden kolla om en databas har ändrats eller inte.
Allt skulle kunna uppdateras utan att sidan faktiskt laddas om.
Med en vanlig browser så hämtar man ju all information på nytt varje gång sidan laddas, och hur optimalt är det egentligen?
Man skulle som programmerare kunna välja vilka variabler man vill ska kunna uppdateras. Detta för att skona serverns RAM-minne.
Tex vill man kanske skicka med variabeln $pageTitle som man kanske inte vill uppdatera, då sparas den i en fil på servern (typ som en vanlig session i php)
Vill man däremot skicka med en variabel man vet kommer uppdateras ofta, (kanske $chat_contents el. dyl.) så kunde man sätta ett speciellt nyckelord på den variabeln. Typ "dynamic $foo" eller något sådant
Då kan servern skicka om variabeln genom den upprättade TCP-strömmen, helt utan pagerequest.
Jag kom på detta när jag hade problem att koppla upp mig mot en IRC-server (som ju är en kontinuerlig TCP-ström)
Det kan låta som att det bara är alldeles dumt, men jag tror att det finns en del potential här.
Jag tror att det kan vara mycket effektivt att inte behöva ladda om hela sidan varje gång, utan bara delar av den.
Jag antar att det betyder att man skulle behöva utveckla både en helt ny browser, en webbserver (alternativt en apache-plugin) och ett nytt programspråk.
Browsern kommer att fungera med helt vanliga sidor också. Man bara laddar sidan och sedan skickar ett "hej-jag-vill-starta-en-TCP-ström-med-dig" till servern.
Det är ju rätt så lätt att detektera om servern fattar vad man menar eller inte, och gör den inte det så laddar man bara in den helt valiga sidan.
Vad tror ni? Åsikter på detta? |
|
|
_________________ while(!empty($_COOKIE['jar']))
{
eat($_COOKIE);
} |
| Till toppen på sidan |
|
Peppe L-G

Medlem i: 2273 dagar Från: Linköping
|
Skrivet: 2012-02-04 00:07
Ämne:
|
|
|
| Jag tycker det där låter rätt likt Node.js. Man ber servern om en fil som denne skickar, och sedan skickar servern automatisk ny data så fort något nytt händer (ett nytt inlägg postats i ett forum, eller dylikt). Ska själv börja jobba med det i ett projekt i skolan nu, vilket blir lite spännande. |
|
|
_________________ Första spelet på Robuni kan nu laddas ner. |
| Till toppen på sidan |
|
devphp

|
Skrivet: 2012-02-04 00:21
Ämne:
|
|
|
Men åh, vad tråkigt att det redan fanns
Den skiljer sig dock lite från min idé, men inte så pass mycket att jag faktiskt skulle orka prova att koda något eget. |
|
|
{
eat($_COOKIE);
} |
| Till toppen på sidan |
|
Peppe L-G

Medlem i: 2273 dagar Från: Linköping
|
Skrivet: 2012-02-04 00:47
Ämne:
|
|
|
| devphp skrev: |
Men åh, vad tråkigt att det redan fanns |
Alltid kul att förstöra en idé  |
|
|
_________________ Första spelet på Robuni kan nu laddas ner. |
| Till toppen på sidan |
|
devphp

|
Skrivet: 2012-02-04 00:50
Ämne:
|
|
|
| Peppe L-G skrev: |
Alltid kul att förstöra en idé |
Hahahha, äh, det gör inget! Har förmodligen glömt den i morgon ändå
Nu ska jag sova! Godnatt phppPPpPPpPPpP |
|
|
{
eat($_COOKIE);
} |
| Till toppen på sidan |
|
intedinmamma
Medlem i: 1384 dagar Från: Göteborg
|
Skrivet: 2012-02-04 03:14
Ämne:
|