qualitum logo
Studiecirkel del 0: Introduktion, innehållsförteckning

PHPportalen Forum Index » Databaser
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
EmilV
Moderator

Medlem i: 3792 dagar
Från: Upplands Väsby
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2012-01-23 21:27      Ämne: Studiecirkel del 0: Introduktion, innehållsförteckning Citera

Den här tråden hör till PHPportalens studiecirkel i databasteknik.

Innehållsförteckning
0. Introduktion
1. Relationsmodellen
Denna innehållsförteckning uppdateras löpande, så kom tillbaka till den här tråden om du tappat bort dig!

Om kursen
Välkommen till PHPportalens studiecirkel i databasteknik!

Kursens idé och ungefär vad som ingår kan du läsa om i den här tråden. Kort sammanfattning:
Detta är en studiecirkel där deltagarna har möjlighet att påverka kursens upplägg. Säg till om något är oklart, om du vill ändra på något eller så.

Jag utgår från att alla har kursboken Databasteknik av Risch och McCarthy (ISBN: 978-91-44-04449-1). Antagligen går det lika bra med andra upplagor av samma bok eller liknande böcker med samma innehåll, men det är den här boken jag har och jag tycker den är både bra och någorlunda lättläst.

Du kan när som helst kontakta mig på emil@vikstrom.eu med frågor. Men ännu bättre är om du ställer frågor öppet i de diskussionstrådar som hör till kursen. Då kan både jag och andra hjälpa till att svara. I en studiecirkel hjälper man varandra!

Kursen kostar ingenting (förutom boken som du skaffar själv), och det är jag som privatperson som anordnar den. Den kan alltså inte direkt jämföras med utbildning på till exempel högskola eller universitet. Men jag skriver gärna ett intyg på att du deltagit och en kort sammanfattning av innehållet, ifall du vill visa en arbetsgivare eller bara spika upp på väggen.

Nya diskussionstrådar dyker upp allt eftersom och länkas från det här inlägget. Jag hoppas kunna skapa en ny med en eller två veckors mellanrum. Säg till mig om det går för långsamt eller för fort! Alla kommer även få tillgång till ett konto på min databasserver snart (när det behövs).

Jag vill vara med!
Det är fritt fram! Skaffa boken, skicka mig ett PM och börja delta i trådarna!
Trådarna kommer ligga kvar även när studiecirkeln är avslutad. Det är tillåtet att bumpa om du läser i efterhand, så kan jag eller någon annan försöka svara på frågor även i framtiden.

Då kör vi igång!
Alla har inte fått boken ännu så första diskussionstråden kommer först om några dagar. Tills dess, börja med att läsa:

* Kapitel 1, Databaser och databashanterare. En del begrepp kan vara lite svåra att förstå, så fråga i diskussionstråden som kommer om ett par dagar.
* Kapitel 5, Relationsmodellen. Allt förutom 5.7. Du kan läsa 5.7 också om du vill, men den biten är rätt svår.

Dessa kapitel är mest teori och jag tror att många redan har ett hum om det, men det är alltid bäst att börja från början! Du får alltså vänta med dina kliande fingrar lite längre. I nästa del diskuterar vi och svarar på frågor om kapitel 1 och 5. Där kommer det även en enklare praktisk övning innan vi går vidare in på ER-modellering.

Vänta med att ställa frågor på materialet tills nästa del av cirkeln. I den här tråden kan vi diskutera själva upplägget som sådant. Är det något som är oklart? Hittar du ingenstans att få tag på boken? Vill du ändra på något? Vill du att vi lägger upp en deltagarlista?

Senast ändrad av EmilV den 2012-02-06 20:23, ändrad totalt 1 gång

EmilVikström.se | GeHjärta.se
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
nummer20

Medlem i: 765 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-01-25 20:40      Ämne: Citera

Får väl inleda här då.

Jag har tjuvstartat lite och hunnit läsa både kapitel ett och fem. Boken kändes pedagogisk och lättläst, men det kan ju även bero på att jag läst lite databasteknik tidigare.

Nu vet jag ju inte hur du har tänk att lägga upp kursen, men om jag får spåna fritt hade det varit bra med övningar/laborationer på varje delmoment. Kanske i tre olika svårighetsgrader. Jag antar att vi som hoppar på här ligger på olika nivåer.

Själv har jag läst en PHP/SQL kurs på högskola samt drivit en del egna webbprojekt innehållande PHP och MySQL. Känner dock att jag saknar en gedigen kunskapsgrund att stå på. Googlar ofta fram lösningar och ibland är jag inte helt säker på vad vissa kodsträngar innebär, bara att dom löser mitt problem.

Studerar fortfarande så detta får gå parallellt vilket jag hoppas och tror ska fungera.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
Azreal
Administratör

Medlem i: 2783 dagar
Från: Uppsala, bor i Göteborg

Inlägg Skrivet: 2012-01-29 12:47      Ämne: Citera

Väntar på min bok, hoppas den kommer innan onsdag så jag kan sitta på hotellet och "plugga" Wink

StephanieP

Medlem i: 1164 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-01-29 13:08      Ämne: Citera

Har redan boken, skulle ha den till en kurs förut som jag var tvungen att hoppa av. Ska försöka få tid att läsa i den idag.

Till toppen på sidan
ladan

Medlem i: 1930 dagar
Från: Vara

Inlägg Skrivet: 2012-01-29 16:11      Ämne: Citera

Fick min bok i fredags, har läst en del i den det, verkar vara en bra bok .

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
ZtimE

Medlem i: 866 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-01-29 17:10      Ämne: Citera

Nu har jag fått min bok också!
Läste kapitlerna och det verkar vara en bra och pedagogisk bok.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
chrillemeter

Medlem i: 1462 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-01-29 17:27      Ämne: Citera

Har beställt boken idag från adlibris, och borde få den nästa vecka.

Till toppen på sidan
DrPhil

Medlem i: 1859 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-01-30 01:36      Ämne: Citera

Har läst igenom kapitel 1 och 5, boken verkar vara bra skriven och på lagom nivå, men nu längtar jag efter att få komma igång på riktigt! Smile

Vorm

Medlem i: 479 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-01-30 04:54      Ämne: Citera

Ohoj kursdeltagare...

Tips till er som inte fått boken ännu är att börja läsa lite på följande sida: http://www.databasteknik.se/webbkursen/

Den bygger på kursboken. Möjligt att EmilV redan föreslagit detta, men jag tror inte han nämnde det.

Min bakgrund inom webbutveckling är knapphändig. Jag satt med webbdesign i ungefär en månad för något år sedan, men lade allting på is. Har alltså någorlunda koll på hur en hemsida är uppbyggd, men är i övrigt helt rudis. Databaser är nytt för mig.

Till toppen på sidan
Vorm

Inlägg Skrivet: 2012-01-30 12:54      Ämne: Citera

Jag har en första nybörjarfråga. Emil kommer visserligen att upplåta en server om jag förstår saken rätt, men tanken är förstås att man även ska kunna köra en databashanterare på datorn. Därför undrar jag vilken version av MySQL jag ska ladda ner? Har sökt på forumet men får alldeles för många träffar för att hitta något konkret.

Jag har förstått att det ska finnas gratisversioner. Kallas dessa MySQL 5, 6, 7 etc.?

Inser även att det finns dyra köpvarianter med namn som "Standard Edition", "Enterprise edition" och "Cluster Edition"?

Vad används de olika versionerna till? Vilken typ av användare behöver exempelvis "Cluster Edition"?

Till toppen på sidan
chrillemeter

Inlägg Skrivet: 2012-01-30 13:45      Ämne: Citera

Vorm skrev:
Jag har en första nybörjarfråga. Emil kommer visserligen att upplåta en server om jag förstår saken rätt, men tanken är förstås att man även ska kunna köra en databashanterare på datorn. Därför undrar jag vilken version av MySQL jag ska ladda ner? Har sökt på forumet men får alldeles för många träffar för att hitta något konkret.

Jag har förstått att det ska finnas gratisversioner. Kallas dessa MySQL 5, 6, 7 etc.?

Inser även att det finns dyra köpvarianter med namn som "Standard Edition", "Enterprise edition" och "Cluster Edition"?

Vad används de olika versionerna till? Vilken typ av användare behöver exempelvis "Cluster Edition"?

Om du sitter på Windows kan du ladda ner en All in one package här,
http://www.mysql.com/downloads/installer/

Du får med Databasservern och MySQL Workbench databashanterare mm.

Till toppen på sidan
Vorm

Inlägg Skrivet: 2012-01-31 00:05      Ämne: Citera

chrillemeter skrev:

Tack för tipset!

Jag tror dock inte att det gick att installera servern. Fick bara att "configure failed", oavsett om jag valde Development, Server eller Dedicated. Men server-delen behöver jag väl bara om jag ska lägga upp på nätet? Eller behövs det även för sökningar på datorn? Varför gick det inte att installera servern (har 40 gb ledigt)? (Det gick ej heller att installera "samples and examples" - sista steget under installationen). Har det med systemkrav att göra eller var det bara oflyt?

Till toppen på sidan
chrillemeter

Inlägg Skrivet: 2012-01-31 01:11      Ämne: Citera

Vorm skrev:
chrillemeter skrev:

Tack för tipset!

Jag tror dock inte att det gick att installera servern. Fick bara att "configure failed", oavsett om jag valde Development, Server eller Dedicated. Men server-delen behöver jag väl bara om jag ska lägga upp på nätet? Eller behövs det även för sökningar på datorn? Varför gick det inte att installera servern (har 40 gb ledigt)? (Det gick ej heller att installera "samples and examples" - sista steget under installationen). Har det med systemkrav att göra eller var det bara oflyt?

Ja, servern behöver du. Det är själva databasen.

Till toppen på sidan
Vorm

Inlägg Skrivet: 2012-01-31 01:27      Ämne: Citera

chrillemeter skrev:

Ja, servern behöver du. Det är själva databasen.

Givetvis! Klient som kontaktar server. Om jag nu läst rätt.

Problemet är att jag inte lyckas upprätta någon server enligt instruktionerna i den officiella Workbench-manualen (s. 14): http://dev.mysql.com/doc/index-gui.html

Jag får följande felmeddelanden: http://imageshack.us/photo/my-images/600/funkarintejagvillvetava.jpg/

Men detta steg kanske inte alls handlar om att "skapa" själva servern? Utan i de stegen skapar jag bara en Server-profil?

Det finns även en process man kan göra om man går in på "MySQL Instant Configuration Wizard 1.0.17.0" - Kanske är det där man i själva verket "skapar" servern? http://imageshack.us/photo/my-images/824/funkarintehellervarfor.jpg/

Det funkar inte heller för mig. Efter att jag klickat mig vidare via Next, Next och - tro det eller ej - Next, så slutar programmet att svara och måste avslutas via aktivititetshanteraren. Jag vill veta - VARFOR?!

Förslag? (Har 40 GB ledigt av 931 GB - kan det spela roll? Kräver servern en viss mängd av ett visst block/partition ?)

Till toppen på sidan
ZtimE

Medlem i: 866 dagar

Inlägg Skrivet: 2012-01-31 01:41      Ämne: Citera

Ett förslag är ju att installera WAMP (http://www.wampserver.com/) alternativt XAMPP (http://www.apachefriends.org/en/xampp-windows.html)

Du får ju med lite mer än du vill (webservern apache och PHP) men har alltid funkat klockrent för mig.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
PHPportalen Forum Index » Databaser
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net