Två skärmar BenQ G2420HD(+BE) - HDMI och VGA?

PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
Shueazz

Medlem i: 3801 dagar
Från: Stockholm
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2012-01-13 23:22      Ämne: Två skärmar BenQ G2420HD(+BE) - HDMI och VGA? Citera

Hej hej!

Eftersom jag sitter ganska mycket vid datorn och gör flera saker samtidigt som att kolla på PHP-guider samtidigt som jag kodar, kolla teamspeak samtidigt som jag spelar och mycket mer så tänkte jag köpa mig en till skärm!

Just nu har jag en BenQ G2420HD 24" LCD som går på HDMI-kabel för bästa prestanda.

Mitt grafikkort har 1 HDMI-port, 1 VGA-port samt två DVI-i-portar.

Jag hade tänkt mig att köpa en lika dan till eftersom det både ser bra ut och känns bra med två likadana skärma (enlig mitt tycke).

Då till själva frågeställningen: Själva skärmen BenQ G2420 finns i flera utföranden: HD, HDBE, HDB, HDBL. Det jag vet är att HD (som jag har nu) är lite dyrare eftersom den har HDMI-utgång. Då undrar jag om jag kan köpa någon av de andra och använda DVI eller VGA för att ansluta och ändå ha två skärmar?

Blir det någon större visuell skillnad eller har ni andra synpunkter?

marabou
Administratör

Medlem i: 5949 dagar
Från: Sveriges framsida

Inlägg Skrivet: 2012-01-13 23:30      Ämne: Citera

Den visuella skillnaden beror på skärmens kvalitet. Om enda skillnaden mellan de olika modellerna är anslutningarna så ser du ingen visuell skillnad. DVI och HDMI består av samma signaler så där är kvaliten densamma.
Tar du VGA så är det analoga signaler vilket kan ge en något visuell skillnad mot digitalt (HDMI/DVI) men kan i vissa sammanhang (spel?) ge bättre responstider.

Jag har själv två stycken G2420XX (vet inte vad det slutar på) på kontoret, men de är båda av samma modell. Jag är själv väldigt nöjd.

Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
Shueazz

Inlägg Skrivet: 2012-01-13 23:33      Ämne: Citera

Tack för ett snabbt svar!

Då kan jag i princip ta vilken av G2420XX som helst eftersom min HDMI-utgång ändå är upptagen. Då sätter jag den nog i DVI för att få skärmarna så lika som möjligt.

Jag har aldrig konfigurerat två skärmar, är det mycket jobb eller kan jag lätt göra det under egenskaper -> skärminställningar i Windows?

marabou
Administratör

Medlem i: 5949 dagar
Från: Sveriges framsida

Inlägg Skrivet: 2012-01-13 23:39      Ämne: Citera

Det är inget svårt att fixa till. Ofta går det automatiskt, men annars ligger det under skärmegenskaperna.

JAg kan inte lova att skärmarna är identiska förutom kontakterna, men det bör väl stå i specifkkationerna, vilken "panel" som används. Är det samma panel så bör det blir samma bild. Det går att få bra även om du har skärmar av olika fabrikat, men desto enklare (bättre?) om de är av samma fabrikat/modell. Kör hårt!

Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
Shueazz

Inlägg Skrivet: 2012-01-13 23:41      Ämne: Citera

Tack och bock!

Det kommer bli superskönt när man kan ha Notepad++ uppe i flera flikar på den ena skärmen samtidigt som man kollar YouTube på andra! Twisted Evil

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Hårdvara
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net