| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
EmilV

Medlem i: 3797 dagar Från: Upplands Väsby
Status: Offline
|
Skrivet: 2012-01-04 18:03
Ämne: Studiecirkel (online) för databaser - intresse?
|
|
|
Studiecirkeln har nu dragit igång. Se Del 0: Introduktion, innehållsförteckning.
Det är inte för sent att gå med! Köp boken, skicka mig ett PM och börja delta i diskussionstrådarna!
------------------------------------------------
Jag har funderat ett tag på att dra igång en liten gratis studiecirkel för att lära sig databaser och tänkte nu kolla intresset för en sådan utbildning.
Jag har själv nyss läst en universitetskurs i ämnet med bra resultat, och tycker att det var så pass lärorikt (trots att jag kodade mot min första databas för 9 år sedan) att jag gärna sprider kunskapen vidare som cirkelledare. Jag tror att många av PHPportalens medlemmar har nytta av en sådan kurs, både nybörjare och vissa erfarna.
I sådana fall hade jag tänkt basera utbildningen/cirkeln på boken Databasteknik med lite egna tillägg för att koppla databaserna till PHP. Enda kostnaden är alltså för boken, en bok som jag skarpt rekommenderar alla som kommer i kontakt med databaser. Den är relativt lättläst* och beskriver fackuttryck både på svenska och engelska.
*) Ordet lättläst beror på vem man är och vad man läst tidigare. Det är alltid bra om du har läst någon teknisk bok förut, men det är inget måste. Någon bok måste ju vara den första, eller hur?
Saker man lär sig:
* Strukturera databaser på ett logiskt vis (bygger schema)
* Normalisering (ungefär: "undvik vanliga nybörjarproblem i strukturen")
* ER-modellering: rita databasdiagram på papper
* Relationsalgebra (teoretiskt, men himla lärorikt!)
* SQL-frågespråket: SELECT, JOIN, vyer, nycklar etc.
* Transaktioner
* Lite om datatyper
* Index och nycklar
* Hur man använder databaser i PHP
Tanken är alltså att det ska vara en grundkurs men för den som faktiskt planerar att arbeta professionellt med databaser. Jag vågar lova att det här ger mer att stå på än det man lär sig av att läsa de flesta guider på webben. Antagligen kommer kursen/cirkeln ta några månader, kanske hela våren, så att det inte blir för stressigt, men tempot avgörs ju av deltagarna. Kursboken innehåller betydligt mer än vad som hinns med i en enda kurs, men det mesta är intressant för den som vill fördjupa sig ytterligare i ämnet sedan.
Kunskaperna man får av den här boken (och cirkeln) gäller generellt för alla relationsdatabaser, inte bara MySQL. Därför kommer det inte vara så stort fokus på MySQL-specifika detaljer. Men givetvis kommer det vara MySQL som används. Jag har möjlighet att sätta upp en arbetsserver så du behöver inget eget webbhotell.
Studiecirkeln som kursformat är rätt flexibel och det är öppet för alla deltagare att påverka utbildningen. Som cirkelledare finns jag till för att föra utbildningen framåt och även ha vissa "genomgångar" i form av diskussionstrådar. Jag kommer kräva att deltagarna läser de delar av boken som ingår i kursen (annars är cirkeln meningslös), men givetvis finns jag tillgänglig på e-post och kanske ibland på något chattnätverk om det är något som är svårt. Tanken var kanske att hålla cirkelmötena här i forumet, med en ny tråd med några veckors mellanrum. Om det finns intresse kan jag också försöka utforma laborationer som man kan lösa i par genom att träffas eller chatta med varandra. Räkna med att lägga minst ca 3-5 timmar i veckan på självstudier.
Vad tror du? Är det intressant? Vill du vara med? Har du idéer på vad som kan ändras i kursupplägget? Frågor? Svara här i tråden eller med PM. Om cirkeln blir av så kommer en introduktionstråd inom en snar framtid.
Bjud gärna in andra också, om du har intresserade vänner som inte redan är medlemmar på PHPportalen! Ju fler desto bättre!
Senast ändrad av EmilV den 2012-01-23 21:50, ändrad totalt 1 gång |
|
|
_________________ Tänk!
EmilVikström.se |
| Till toppen på sidan |
|
PaulMcShit
Medlem i: 570 dagar
|
Skrivet: 2012-01-04 20:18
Ämne:
|
|
|
Detta låter väldigt intressant! Jag tror det är ett bra tillfälle för nybörjare att bli mer införstådd i hur databashateringen funkar och även en bra chans till att utvecklas och bli bättre genom att öva på lite mer avancerade querys.
Jag röstar JA för detta! |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Shueazz

Medlem i: 1004 dagar Från: Stockholm
|
Skrivet: 2012-01-04 20:39
Ämne:
|
|
|
Jag är absolut intresserad! Blir det någon form av lektioner i form av live-sändning eller kanske en diskussionschatt?
Nämner du/boken andra sätt att använda databas (koppling, kodspråk) eller är det enbart PHP?
Senast ändrad av Shueazz den 2012-01-13 23:36, ändrad totalt 1 gång |
|
|
_________________ William |
| Till toppen på sidan |
|
EmilV

|
Skrivet: 2012-01-04 21:04
Ämne:
|
|
|
| Shueazz skrev: |
Jag är absolut intresserad! Blir det någon form av lektioner i form av live-sändning eller kanske en diskussion chatt?
Nämner du/boken andra sätt att använda databas (koppling, kodspråk) eller är det enbart PHP? |
Någon form av genomgångar blir det. Antagligen inte med kamera och whiteboard, men så vet jag inte heller vad det finns för lösningar ännu.
Boken pratar bara om databaser, inte programmeringsspråk. Så PHP-delen tänkte jag komplettera med själv (och väva in där det går. Jag tror på "learning by doing"). |
|
|
_________________ Tänk!
EmilVikström.se |
| Till toppen på sidan |
|
EmilV

|
Skrivet: 2012-01-13 14:56
Ämne:
|
|
|
Än så länge verkar intresset för det här vara svalt. Är det bara Shueazz som vill vara med så kommer det inte bli något.
*Bump* med andra ord |
|
|
_________________ Tänk!
EmilVikström.se |
| Till toppen på sidan |
|
Shueazz

|
Skrivet: 2012-01-13 15:39
Ämne:
|
|
|
| EmilV skrev: |
Än så länge verkar intresset för det här vara svalt. Är det bara Shueazz som vill vara med så kommer det inte bli något.
*Bump* med andra ord |
Hoppas fler är intresserade! Jag har redan kollat efter boken som begagnad. Jag har ingen lust att betala fullpris eller näst därtill, men för en billig slant är det ju inga problem att köpa boken! |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Azreal

Medlem i: 2788 dagar Från: Uppsala, bor i Göteborg
|
Skrivet: 2012-01-13 19:43
Ämne:
|
|
|
| Hade jag tid hade jag hoppat på, ska se till att Wedge kanske sponsrar med en "Nyhet" om detta på startsidan. |
|
|
_________________ Konsultation via PM, inte gratis. |
| Till toppen på sidan |
|
devphp

Medlem i: 1036 dagar Från: Hedemora
|
Skrivet: 2012-01-13 23:01
Ämne:
|
|
|
Låter intressant.. läste nyligen en bok om databaser och hur de "egentligen" ska användas, men ytterligare kunskaper kan man ju inte tacka nej till om de erbjuds! Har även just avslutat kursen "databashantering" på gymnasiet.
Sen var det ju det där med tiden ja, men det ska nog inte vara omöjligt att ta sig tid till! |
|
|
_________________ while(!empty($_COOKIE['jar']))
{
eat($_COOKIE);
} |
| Till toppen på sidan |
|
Shueazz

|
Skrivet: 2012-01-13 23:34
Ämne:
|
|
|
Hoppsan! Rättade ett stavfel och råkade visst citera mig själv  |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
ladan

Medlem i: 1935 dagar Från: Vara
|
Skrivet: 2012-01-16 18:33
Ämne:
|
|
|
Hur stora förkunskaper behövs.
Är den på nätet så är intreserad om det fins möjligheter att hänga med. |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
EmilV

|
Skrivet: 2012-01-16 20:09
Ämne:
|
|
|
| ladan skrev: |
Hur stora förkunskaper behövs.
Är den på nätet så är intreserad om det fins möjligheter att hänga med. |
Inte speciellt mycket förkunskaper. Som jag skrev i min något långa introduktion är boken lättläst för att vara teknisk litteratur. Boken kräver inga programmeringskunskaper alls, bara lite grundläggande datorvana. Har du provat på PHP ska det nog inte vara några problem alls att lära dig databaser. Det mesta du behöver i programmeringsväg kommer du lära dig när det är dags! |
|
|
_________________ Tänk!
EmilVikström.se |
| Till toppen på sidan |
|
Wedge

Medlem i: 3922 dagar Från: Järfälla
|
Skrivet: 2012-01-16 20:28
Ämne:
|
|
|
| Azreal skrev: |
| Hade jag tid hade jag hoppat på, ska se till att Wedge kanske sponsrar med en "Nyhet" om detta på startsidan. | Nu har Wedge fått tummen ur och ordnat det...  |
|
|
_________________ Qualitum Webbhotell | Gomoku.se | PHP6.se
Skådebröd är fullt av optisk fiber |
| Till toppen på sidan |
|
Azreal

Medlem i: 2788 dagar Från: Uppsala, bor i Göteborg
|
Skrivet: 2012-01-17 12:51
Ämne:
|
|
|
| Jag hänger på här för att se vad det blir för skoj, kommer ändå sitta på hotell om kvällarna nere i Europa någonstans, kan jag ju fördriva tiden med att lära mig mera =) |
|
|
_________________ Konsultation via PM, inte gratis. |
| Till toppen på sidan |
|
chrillemeter
Medlem i: 1467 dagar
|
Skrivet: 2012-01-19 18:39
Ämne:
|
|
|
Hänger gärna på. Kunskap kan man inte få för mycket av  |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
EmilV

|
Skrivet: 2012-01-20 10:11
Ämne:
|
|
|
| Kul! Det verkar som att tillräckligt många vill vara med nu! (Men fler är alltid välkomna). Jag återkommer med en "starttråd" i eftermiddag. Det tar kanske en vecka för alla att få tag på boken också, men eftersom cirkeln blir av är det alltså fritt fram att beställa den redan nu om man vill. Jag tar med leveranstiden i beräkningarna. |
|
|
_________________ Tänk!
EmilVikström.se |
| Till toppen på sidan |
|
|