| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
Shueazz

Medlem i: 1004 dagar Från: Stockholm
Status: Offline
|
Skrivet: 2012-01-06 01:04
Ämne: Skapa hemsida åt mindre företag
|
|
|
Hej kunniga medlemmar!
Föreställ er detta scenario: Ett mindre företag vill ha en hemsida för att visa upp sitt företag och sina tjänster. Företaget har ett par anställda och är endast "kommunalt". Tjänsterna/produkterna är få och kraven på hemsidan lika så.
Hemsidan består av en huvudsida med nyhetsfunktion samt ett antal undersidor med diverse funktioner som personal kan använda genom att logga in på en administrationspanel.
Om jag som privatperson erbjuder mig att skapa sidan mot en mindre summa pengar, hur bär jag mig åt? Jag vill självklart inte ta emot svarta pengar utan jag vill agera enligt lag.
Mina två frågor är:
- Vad ska jag som privatperson göra för att kunna sälja en hemsida till företaget på laglig väg?
- Vad är skäligt att ta betalt för en sådan hemsida? |
|
|
_________________ William |
| Till toppen på sidan |
|
Grillen
Medlem i: 3685 dagar Från: Gävle
|
Skrivet: 2012-01-06 01:28
Ämne:
|
|
|
http://www.f-bolaget.se/
Det där är nog ett alternativ för dig. Företaget måste betala alla skatter och avgifter om dom betalar till dig som privatperson och det tror jag inte dom vill göra.
Angående summan så är det väl lite vad du tycker jobbet är värt? Men jag skulle väl tagit 4000 och uppåt med tanke på funktionerna. Dock svårt att säga när man inte vet exakt vilka funktioner som ska finnas.
EDIT!
Om du vet med dig att du i framtiden kommer göra mer jobb så kanske det är läge att starta en enskild firma eller ett handelsbolag och skaffa F-skatt. Det förenklar fakturering avsevärt till företag. Men som sagt F-bolaget.se är en bra tjänst om man bara vill göra lite sidprojekt då och då till företag. |
|
|
_________________ ++ ehm nånting kommer väl här ++
++ http://dece.mine.nu/ ++ |
| Till toppen på sidan |
|
marabou

Medlem i: 3152 dagar Från: Sveriges framsida
|
Skrivet: 2012-01-06 13:30
Ämne:
|
|
|
Det är inte att rekommendera att göra jobb åt företag i egenskap av privatperson. Företaget kommer bli tvugna att betala skatt och sociala avgifter utöver de pengar de betalar till dig.
Som Grillen skriver är det att rekommendera ett "egenanställningsföretag" som fakturerar kunden åt dig. Då sköter egenanställningsföretaget alla skatter och avgifter enligt gällande regler och kunden får en vanlig faktura som han betalar.
Egenanställningsföretag brukar normalt ta 5-15% i avgift. Då hanterar de allt kontorsarbete
Fler egenanställningsföretag:
FEiS (Fria Entreprenörer i Samverkan): www.feis.se
Egenanställningsföretaget Norr (Convoy) : www.convoynorr.se
FrilansFinans : www.frilansfinans.se
C-företaget : www.cforetaget.se
Ett annat alternativ är att regga dig hos skatteverket som företagare. Det kostar ingenting och du får f-skattsedel och kan fakturera kunden direkt men blir själv ansvarig för skatt, moms och sociala avgifter. Dessutom måste du hantera bokföring. |
|
|
_________________ "Never argue with stupid people. They will bring you down to their level and beat you with experience."
- Mark Twain |
| Till toppen på sidan |
|
Shueazz

|
Skrivet: 2012-01-06 14:45
Ämne:
|
|
|
Om det bara rör sig om enstaka arbeten så kanske man ska använda sig av någon av dessa tjänster som ni säger.
Men om jag (längre fram i tiden) startar ett företag och får f-skattsedel. Hur går processen till steg för steg?
På Skatteverket hittade jag en tabell där de sociala avgifterna verkar landa på 28,97%, men om man som jag är under 26 år betalar jag endast 14,88% i sociala avgifter? Sedan tillkommer skatt och pengarna som är kvar därefter är vad jag har tjänat.
Så om jag exempelvis säljer en hemsida till ett företag och fakturerar dom på 2000 kronor enligt överenskommelse. Då drar jag av 14,88% i sociala avgifter, återstår 1702,4. Efter 34% skatt återstår 1123,584 och det är alltså mina pengar? Hur betalar jag detta till staten så att allt blir rätt? (Jag är nyfiken)
Edit: Vart kommer momsen in i bilden? När ska den läggas på och vem betalar den?
Edit2: Eftersom jag är under 20 år kan jag tydligen starta ett Ungt Företag (UF) som ses mer som en hobbyverksamhet än ett företag men jag har fortfarande rätt att sälja varor/tjänster. Läs mer här på skatteverket.
Här följer två exempel:
| Citat: |
IT-tjänst får nu ett uppdrag av Färganalys AB att ändra bakgrundsfärgen på deras hemsida. Efter utfört arbete skickar IT-tjänst iväg en räkning på 980 kr.
Färganalys AB betalar räkningen men behöver inte dra skatt eller betala arbetsgivaravgifter för IT-tjänst. Däremot måste de lämna kontrolluppgift. På sin faktura måste delägarna ange hur mycket var och en tjänat (samt sina personnummer) så att Färganalys AB kan lämna kontrolluppgifter.
Allt fler har hört talas om IT-tjänst och nu tar Perlé & Co AB kontakt med IT-tjänst för att få hjälp med att tillverka en hemsida.
Efter att IT-tjänst har tillverkat en enkel och ren hemsida så sänds en räkning till Perlé & CO AB på 7 500 kronor. Eftersom utbetalningen överstiger 999 kronor betraktas nu Perlé & CO AB som arbetsgivare. De ska göra ett skatteavdrag på 30 % på det utbetalda beloppet. Dessutom ska de betala arbetsgivaravgifter och lämna kontrolluppgift. På sin faktura måste delägarna ange hur mycket var och en tjänat (och sina personnummer) så att Perlé & CO AB kan lämna kontrolluppgifter på var och en. | |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
marabou

|
Skrivet: 2012-01-06 15:19
Ämne:
|
|
|
UF är inget "riktigt" företag. Jag tror det är samma regler som gäller oavsett du kör UF eller som vanlig privatperson.
Så här kan det gå till:
Du gör ett jobb år Företaget AB. Ni har kommit överens om 10000 kr.
Jobbet är klart. Du skickar nu en faktura till Företaget AB på 10000 kr plus 25% moms (=2500kr). Alltså totalt 12.500 kr.
Av dessa 12500 kr är
* 2500 kr moms
* 1488 kr egenavgifter
* 2894 kr skatt
Kvar till dig = 5618 kr
Har du enskild firma redovisar du moms, skatt och egenavgifter i din deklaration.
Man kan välja att ha s.k. kvartalsmoms och då redovisar och betalar man momsen var tredje månad.
Att tänka på:
Skatt och egenavgifter dras på nettointäkten, alltså överskottet i verksamheten, så fakturerar du 10000 och köper saker till verksamheten för 3000 så är det 7000 kr du beräknar egenavgifterna på. |
|
|
_________________ "Never argue with stupid people. They will bring you down to their level and beat you with experience."
- Mark Twain |
| Till toppen på sidan |
|
Grillen
|
Skrivet: 2012-01-06 16:36
Ämne:
|
|
|
En sak du kan kolla upp är att ta en "starta eget kurs" hos arbetsförmedlingen om du har tänkt göra det. Du lär dig mycket matnyttigt i den kursen och kommer utan problem kunna hantera dom situationer du ställs för i framtiden. Speciellt med bokföringen osv.
Tyvärr är det ju så att mycket av pengarna äts upp av skatter och avgifter som marabou skrev. Men det går att göra avdrag för en hel del saker så det bör du sätta dig in i då du kan "spara" mycket pengar på det.
Och ska du starta ett företag så starta då ett riktigt på en gång och hoppa över UF. Kan hända att det är lite annorlunda regler i ett sådant men tvivlar på det samt att det blir enklare för dig då du slipper konvertera det till en enskild firma eller ett handelsbolag i framtiden.
Som sagt har du planer på att gör jobb i framtiden så rekommenderar jag dig att starta t ex en enskild firma då det underlättar avsevärt. Samt att du kan göra avdrag för inköp av diverse prylar t ex datorer och liknande fast det beror helt på vad du skriver in som beskrivning av verksamhet för ditt bolag.
Att ha ett bolag kostar inget utan det är endast vid uppstart som det kostar att registrera namn och liknande och det är inte alls stora summor det rör sig om. |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Shueazz

|
Skrivet: 2012-01-06 16:37
Ämne:
|
|
|
Tack för den värdefulla informationen. Det verkar mycket intressant men för enkelhetens skull tror jag att jag använder mig något av företagen ni förslog OM detta scenario dök upp i verkligheten.
Jag har kollat runt på mindre webbyråer med bl.a. unga företagare som hela tiden använder sig utav sådana företag. Allt de sköter är skapandet av hemsidan och relationen till kunden medan företaget sköter ekonomin. |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Grillen
|
Skrivet: 2012-01-06 16:40
Ämne:
|
|
|
Ja det förenklar ju allt. Och anser du att den summan dom tar för det inte är alltför mycket så tycker jag du ska köra på den lösningen, för pappersarbete tar en hel del tid Men jag är för snål för att använda det samt att jag vill kunna köpa in lite grejer och dra bort momsen på det genom företaget så därför har jag ett sådant. Samt att när jag skapade företaget så fanns det inte sånna där lösningar (iaf inte några som jag kände till) |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
marabou

|
Skrivet: 2012-01-06 17:29
Ämne:
|
|
|
| Grillen skrev: |
| Men jag är för snål för att använda det samt att jag vill kunna köpa in lite grejer och dra bort momsen på det genom företaget så därför har jag ett sådant. |
Du värderar alltså inte din tid speciellt högt? När jag startade min verksamhet gjorde jag det genom ett egenanställningsföretag och det var underbart. Man behöver inte bekymra sig om när moms och skatt skall betalas utan allt sköts själv. Det är lätt värt pengarna om man ser till vilken tid man själv skulle fått lägga ner på pappersarbetet. Framförallt när man har en liten verksamhet!
Apropå att köpa in grejer så är det vissa egenanställningsföretag som tillåter det. De flesta tror jag tillåter direkta materialkostnader som är relaterade till ett specifikt uppdrag (bl.a. FrilansFinans) medan andra tillåter att man gör inköp och lyfter momsen på saker/tjänster till den löpande verksamheten (bl.a. FEiS och Convoy). |
|
|
- Mark Twain |
| Till toppen på sidan |
|
Grillen
|
Skrivet: 2012-01-06 22:05
Ämne:
|
|
|
Jo den värderar jag mycket högt, hade jag startat företaget idag så hade jag nog gått den vägen. Men när jag startade det så fanns det inte sådana företag som sagt. Eller inte vad jag kände till iaf Nu förtiden sitter ekonomidelen och pappersdelen långt bak i huvudet så det görs liksom rutinmässigt. Det samtidigt som jag har ordnat mina rutiner som passar mig perfekt gör att det tar 3-4 timmar / månad max att ordna med pappershantering osv. Nästan allt sker med automatik så det är såpass lite spilltid för mig numera så jag tjänar på att göra det själv.
Blir det en större redovisning eller att jag ändå stöter på oklarheter så känner jag två st revisorer som jag kan slänga över papprerna till för tjänster/gentjänster så det kostar mig inget som sagt.
aha det tillät inte heller dom första företagen vad jag vill minnas, då har den punkten också blivit mycket bättre. Men som sagt jag tjänar på att göra det själv så fortsätter med det  |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Shueazz

|
Skrivet: 2012-01-06 22:42
Ämne:
|
|
|
Usch! Nä, det låter riktigt jobbigt att sköta den delen själv! Om jag någon gång i framtiden får ett jobb så går jag nog via ett egenanställningsföretag, de % företaget tar är det nog värt!
Tack för all info och hjälp.
Om jag spånar vidare på min andra fråga gällande betalning och utvecklar den frågan: Sidan byggs upp så att de anställda kan skapa sidor och undersidor själva via administrationspanelen samt använda en del olika funktioner för att hantera nyheter, anställda, tjänster m.m.
Min kod är absolut inte den bästa men den fungerar.
Låt säga att jag har lagt ner 40 timmar på arbetet (Är det rimligt om jag kodar allt själv?). Vad tar jag betalt? |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Grillen
|
Skrivet: 2012-01-06 22:53
Ämne:
|
|
|
Du ska aldrig vara rädd för att ta i för mycket. Det finns ju naturligtvis en gräns där också men många vågar inte ta betalt för vad det egentligen borde ha kostat. Sen beror det ibland lite på hur företaget du gör hemsidan åt ser ut. Är det en liten enmansfirma som gör lite hobbyprojekt kanske du inte kan ta lika mycket som för en stor firma som omsätter bra mycket mer. Man får väga lite sånt också ibland, men återigen du ska inte känna att du inte går runt på det du gör.
Jag hade nog tagit kring 10.000/ex moms eller uppåt för det där om det är design samt kod. |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Shueazz

|
Skrivet: 2012-01-06 23:23
Ämne:
|
|
|
| Grillen skrev: |
| Jag hade nog tagit kring 10.000/ex moms eller uppåt för det där om det är design samt kod. |
Jag tänkte såhär. Om jag skulle ta 4000 ex moms på 40 timmar så blir det ju 100 kr/timmen vilket är bra mycket mer än vad man tjänar på att sommarjobba i min ålder.
Dessutom är jag inte "professionell" utan endast en hobbyprogrammerare. Min kod är inte optimal och jag missar helt bitar som de professionella webbutvecklarna täcker (SEO, snygg url, modulbaserat för framtiden o.s.v). |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
marabou

|
Skrivet: 2012-01-06 23:24
Ämne:
|
|
|
Ta aldrig för lite betalt.
Fundera på hur mycket du vill få ut i handen (efter alla skatter)
100 kr per timma efter skatt kanske kan vara en utgångspunkt.
Sen räknar du baklänges ut vad det böir före skatt
100 / (1-0.34) = 100 / 0.66 = 151 kr
Sen lägger du på arbetsgivaravgifter (15,49%) om du jobbar i ett anställningsföretag
151 * 1,1549 = 174 kr
Sen får du lägga på några procent för administration (t.ex. 10%)
174 * 1.10 = 191 kr
Detta är exkl. Moms per timma
Sen säger du att det tar dig ungefär 40 timmar att göra. Jag tycker det låter lågt om du skall bygga hela administrationspanelen där flera personer med olika behörigheten skall in och greja.
Om vi nu utgår fr ån 40 timmar så har du antagligen lagt några timmar på planering och möten med kunden, och du kommer förmodligen ha ett antal timmar efter i form av support, utbildning, felsökning mm.
Detta skall du också räkna in i priset om du inte har för avsikt att ta betalt för sådant löpande (per timma).
Då kanske dessa extragrejer kan beräknas till tio timmar så har du totalt 50 Tim ā 190 kr så 10000 är ganska rimlig summa som ett första projekt.
Fortfarande utan moms, men det kostar ju inte företaget något. Det är bara pengar in och ut.
Sen är 190 kr per timma ett väldigt lågt timarvode, men där var jag också en gång i tiden
Normalt arvode för webbutveckling ligger på från 400 kr. De flesta tar nog minst 600 men det finns konsulter som tar flera tusen per timma. |
|
|
- Mark Twain |
| Till toppen på sidan |
|
Shueazz

|
Skrivet: 2012-01-06 23:29
Ämne:
|
|
|
Tack för det svaret!
Jag tycker att det låter som oerhört mycket pengar men för ett företag med ett par anställda är det som du säger bara pengar in och ut.
Jag hoppas verkligen att jag kan få något napp eftersom det skulle vara fint med lite inkomst samt ett superbra tillfälle att sätta mina kunskaper på prov samt öva på kund-relation och "företagande"! |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
|