| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
Peppe L-G

Medlem i: 2270 dagar Från: Linköping
Status: Offline
|
Skrivet: 2011-12-20 22:06
Ämne: Datorn (Windows XP) fryser/låser sig ibland
|
|
|
Detta är egentligen inget stort problem, men jag tänkte höra här ifall någon har en enkelt lösning på det.
Ibland när jag startar upp Windows XP från Vänteläge får den för sig att frysa/låsa sig i ~3 sekunder ungefär varannan minut. Den svarar inte på någonting då, varken mus eller tangentbord, och musiken tystnar. Den lägger av helt och hållet. Men efter ~3 sekunder fungerar den åter igen korrekt, och efter ~15 minuter efter att jag väckt den från vänteläge fryser/låser den sig aldrig mer, och problemet är borta.
Som sagt, inget stort problem egentligen, men oerhört frustrerande. Vet någon vad detta beror på? |
|
|
_________________ Första spelet på Robuni kan nu laddas ner. |
| Till toppen på sidan |
|
EmilV

Medlem i: 3796 dagar Från: Upplands Väsby
|
Skrivet: 2011-12-21 00:49
Ämne:
|
|
|
| Jag skulle gissat på bugg i någon drivrutin för moderkortet (i första hand något ACPI-relaterat). Har du uppdaterade drivrutiner? |
|
|
_________________ Tänk!
EmilVikström.se | GeHjärta.se |
| Till toppen på sidan |
|
Teodor
Medlem i: 1737 dagar Från: Rocksta' [sthlm]
|
Skrivet: 2011-12-21 09:29
Ämne:
|
|
|
Jag känner igen det där beteendet. Både jag och min pappas dator sysslande med samma typer av frysningar. Tror jag aldrig lyckades få bukt med problemet utan såg det som ett ypperligt tillfälle att formatera och installera om hela rasket =)
Ser du om någon process är uppe och toppar på 100% typ? någon svhost eller liknande. jag har för mig att den gjorde så för mig när min dator frös... |
|
|
_________________ teodor.se |
| Till toppen på sidan |
|
Peppe L-G

|
Skrivet: 2011-12-21 20:55
Ämne:
|
|
|
| EmilV skrev: |
| Har du uppdaterade drivrutiner? |
Köpte datorn begagnad och installerade om den för ett år sedan, och i samband med det laddade jag ner några drivrutiner. Kan inte så mycket om det, men laddade ner en ny nu, kanske hjälper.
| Teodor skrev: |
| Ser du om någon process är uppe och toppar på 100% typ? någon svhost eller liknande. jag har för mig att den gjorde så för mig när min dator frös... |
Kan kolla nästa gång. |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Peppe L-G

|
Skrivet: 2011-12-26 15:09
Ämne:
|
|
|
| Teodor skrev: |
| Ser du om någon process är uppe och toppar på 100% typ? någon svhost eller liknande. jag har för mig att den gjorde så för mig när min dator frös... |
Nepp, systemets vänteprocess ligger alltid över 90%. Fast jag upptäckte nu att skärmen fryser sig någon sekund innan ljudet tystnar, fast det kanske inte är så konstigt. |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Teodor
Medlem i: 1737 dagar Från: Rocksta' [sthlm]
|
Skrivet: 2011-12-26 18:38
Ämne:
|
|
|
Hmm... tror tyvärr inte jag kan hjälpa dig =/
Jag skulle rekommendera en ominstallation av windows... en liten tidig vårstädning helt enkelt |
|
|
_________________ teodor.se |
| Till toppen på sidan |
|
|