åäö problem

PHPportalen Forum Index » HTML/CSS/JavaScript/Design
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
Matheus

Medlem i: 4650 dagar
Från: Stockholm
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2011-10-23 16:11      Ämne: åäö problem Citera

Hej. Vet att det finns 3939 trådar, men jag hittar ingeeeeeen som har samma problem som jag;

Texten blir normal då jag använder:

PHP:
1:
 <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> 

MEN då blir text som hämtas från databasen knäppa bokstäver, och nej det är normala bokstäver i databasen.

Jag löste det genom att klicka "Edit" på dreamweaver 8.0 och sen "Preference" sen "New document" och valde UTF-8 och skiten fungera helt plötsligt!!! Men sen när jag sparat o.s.v. sen vill ändra igen och öppnar så blir ALLA åäö bokstäver så här: L&auml;nk3 = Länk.

Så jag undrar vilka inställningar jag ska ha på Dreamweaver 8.0 samt vilken META kod jag ska använda mig av för att det ska stå normalt på både sidan, när den hämtar från databasen samt i Dreamweaver. Vill inte ha NÅGOT med &au tecken att göra...

Tack!

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
Figgy

Medlem i: 4702 dagar

Inlägg Skrivet: 2011-10-23 17:49      Ämne: Citera

Troligtvis sitter du i "design"-läget vilket per automatik kommer skriva om specialtecken enligt standarden (entities).

Jag använder själv inte DW men det borde finnas någon inställning för det under inställningar - inte för dokumnetet utan för "designern".

Matheus

Inlägg Skrivet: 2011-10-23 18:16      Ämne: Citera

Nej jag kör aldrig "Design" eller "Split". Jag kör "Code" och kodar allting 100%, sen sparar jag skiten, lägger upp på FTPn och så BAM så är dem åäö fucked. Jag testar med att byta META koden, hjälpte delvist - för allt normalt skrivet men inte allt som hämtas ur en "SQL".

Då så testa jag med: Edit -> Preferences -> UTF-8 och sen "OK"

Det fungerade helt plötsligt...

Jag öppnar filen igen så är alla åäö så där konstigt i filen! Vissa filer får "?" på åäö. Blivit så irriterad, kollade med min webbhotell, dem sa att det är dreamweaver som är fucked up, så jag installerar nu Adobe Dreamweaver CS5.5 istället för 8.0! Får hoppas det hjälper med problemet!! Fattar inte vad problemet är, kan dem inte göra så att "fucked-up-letter: yes" så blir det så, annars fungerar ALLA jävla tecken!!!

Nu måste jag gå igenom hela koden och ta bort alla knäppa tecken för att fixa åäö.......... Fortfarande inte fattat problemet då jag aldrig haft det, tills jag ladda ner Macromedia Dreamweaver 8.0.. - därför jag installerar en nyare!

Till toppen på sidan
marabou
Administratör

Medlem i: 5182 dagar
Från: Sveriges framsida

Inlägg Skrivet: 2011-10-23 20:06      Ämne: Citera

Tagga ner lite. Fult språk kommer inte lösa ditt problem.
Som det står i alla andra 3939 trådar måste du kolla så samma teckenkodning används överallt: Koden, META-taggen, Databasen, Databastabellen, Databasfälten, Databasuppkopplingen osv.
Nästa steg är att ställa in så att teckenkodningen verkligen är rätt inställd för dina kodfiler. Detta görs i DW under Modify->Page Properties->Encoding. Jag tror inte att den kodar tillbaka html-entiteterna (&auml; &ouml; osv.) utan det får du göra själv om du känner för det (det kommer funka ändå).

Citat:
Fattar inte vad problemet är, kan dem inte göra så att "fucked-up-letter: yes" så blir det så, annars fungerar ALLA jävla tecken!!!

Problemet är att man inte använder samma teckenkodning överallt.
Hur ska dreamweaver veta om tecknet Ÿ är ett fucked-up tecken elelr om det skall vara så??

Alla tecken fungerar om man använder samma teckenkodning överallt.

Att tänka på: HTML-koderna (&ouml; &Aring; osv) gör inte att det blir konstiga tecken i sidvisningen.

Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
Matheus

Inlägg Skrivet: 2011-10-23 23:57      Ämne: Citera

Okej men jag installerade ny Dreamweaver så löstes sig allt... Det var väl Steg 2. hos dig som var mitt problem.

EDIT

En fråga bara, vad gör jag för fel här?

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><videos><video id="v1" title="Hall� d�r, n�r d�? g�r!" preview="videos/1.flv" description="Hall� d�r, n�r d�? Vad g�r du?" /></videos>

title blir helt rätt, men description ignorerar alla åäö..? Varför ignorerar den?

och det där är skriver i ett formulär som sedan registerar det där...

Till toppen på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » HTML/CSS/JavaScript/Design
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum