qualitum logo
Programmerbar mus?

PHPportalen Forum Index » Övrig mjukvara
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
bosserik

Medlem i: 837 dagar

Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2011-10-06 12:13      Ämne: Programmerbar mus? Citera

Jag har själv ingen erfarenhet av sådana.
Går det att med en programmerbar mus ställa muspekaren på en länk i c:a 0,75 sekunder så att länken aktiveras.
D.v.s. man ska inte behöva välja att klicka på länken, bara ställa muspekaren över länken för att komma vidare.
Har en bekant som tror han fått musarm, vilket skulle underlättas av färre antal klickningar.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
Peppe L-G

Medlem i: 2268 dagar
Från: Linköping

Inlägg Skrivet: 2011-10-06 12:28      Ämne: Citera

Det är nog bättre att göra det där med JavaScript, men är det verkligen klickningarna som gör att man får musarm? Är det inte att man flyttar musen?

EmilV
Moderator

Medlem i: 3793 dagar
Från: Upplands Väsby

Inlägg Skrivet: 2011-10-06 14:17      Ämne: Citera

Det bästa jag någonsin gjort för att slippa musarm var att flytta musen till vänster hand på jobbet, och använda högerhanden hemma. Det tvingar dessutom hjärnan att använda båda hjärnhalvorna Smile

Musarm är en inflammation i axeln, nacken eller ryggen. Den går över av sig själv på några dagar, upp till någon vecka i värsta fall, om man slutar belasta muskeln och börjar röra på sig. Får man musarm så ska man se över sin arbetsställning och sina rutiner. Oftast varierar man sin arbetsställning för lite (vilket jag alltså löste genom att byta arm), och tar alldeles för lite pauser. En rast på några minuter minst varje timme är helt nödvändigt om man jobbar med datorn. Det behöver inte vara någon avanceradrast, bara resa dig upp och traska runt på kontoret en stund. Kanske prata med arbetskamraterna och se ifall de behöver hjälp eller hämta en kopp kaffe. Man ska också kolla sin arbetsställning så att underarmana får tillräckligt stöd och att man sitter i rätt ställning. Det finns massor med råd om datorergonomi på nätet så det är bara att börja googla.

För att slippa få ont kan man även se över sina träningsrutiner. Att simma någon gång i veckan är till exempel mycket bra för att förebygga musarm och annan ryggvärk. Tycker man inte om simning finns det förstås andra träningsformer som tränar dessa muskler, till exempel aerobics eller styrketräning.

Jag tror alltså inte att det är klickandet i sig som din bekanta ska motverka. Det kommer bara att dämpa det onda tillfälligt. Det är mycket bättre för kroppen att se över datorrutinerna så att man slipper att värken uppstår från första början.

EmilVikström.se | GeHjärta.se
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
Saurid
Moderator

Medlem i: 3262 dagar
Från: Karlshamn

Inlägg Skrivet: 2011-10-06 14:30      Ämne: Citera

Jag håller med EmilV. När jag började känna av musarmen så såg jag till att arbetsplatsen såg bra ut och började använda musen i vänster arm istället (och vände på mus-knapparna, annars känns det helgalet).

Jag kan också rekommendera att införskaffa ett litet digitaliseringsbord (ritbord), som man kan använda även för vanlig musföring. Det krävs lite träning, men sedan är det en mycket mindre belastning för musarmen. Ett litet bord (A6) gör att "mus"-rörelserna blir mycket mindre, så hellre ett litet framför ett större.

bosserik

Inlägg Skrivet: 2011-10-06 16:05      Ämne: Citera

Ok! Åtgärder för att lindra musarm känner jag till.
Men jag undrar ändå om det finns någon mus som kan aktivera en länk bara genom att stå över den en kort stund (t.e.x 0,75 sek)

Till toppen på sidan
simius

Medlem i: 2502 dagar
Från: Skåne

Inlägg Skrivet: 2011-10-06 16:53      Ämne: Citera

Kanske kan använd a tangentbordet för att klicka på länkar istället? Eller tangentbordet också ett problem?

Själv använder jag musen väldigt lite när jag jobbar på datorn. Använder den mest i spel Razz

bosserik

Inlägg Skrivet: 2011-10-06 18:23      Ämne: Citera

Eftersom jag inte fick något bra svar på min egentliga fråga om programmerbar mus mm.
så sökte jag på Google med orden "mus utan knappar"

http://www.metro.se/metro-teknik/apples-nasta-ide-mus-utan-knappar/Objhlv!13_4856-65/
http://www.gentlemouse.com/

Någon som erfarenhet av någon av dessa eller liknande?

Till toppen på sidan
intedinmamma

Medlem i: 1378 dagar
Från: Göteborg

Inlägg Skrivet: 2011-10-06 20:30      Ämne: Citera

Den första länken handlar om Apple's Magic Mouse, och den har fortfarande en knapp, även om det inte ser ut så. (hela ovansidan tippar framåt när man klickar) Den andra ser ut att vara precis det du letar efter, så det är bara att tanka ner och pröva! Smile

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » Övrig mjukvara
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net