| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
dr_ll
Medlem i: 4039 dagar
Status: Offline
|
Skrivet: 2011-09-04 12:21
Ämne: Finns det risker med att starta om servern?
|
|
|
| Jag startar om min windows 2003 server per automatik 2 ggr per vecka, min fråga är om detta försämrar servern eller om det finns andra nackdelar? |
|
|
_________________ ~Ett stort tack till Malte, Taurus och md2perpe, utan er hade det inte gått.
Tack för att ni lägger er dyrbara tid för att hjälpa andra! |
| Till toppen på sidan |
|
intedinmamma
Medlem i: 1381 dagar Från: Göteborg
|
Skrivet: 2011-09-04 12:42
Ämne:
|
|
|
Tvärtom, om nertiden inte är något problem så är det bra att starta om den med jämna mellanrum. Dels för att frigöra systemresurser (vilket iofs är symptombehandling, men ibland kan man inte göra mycket annat) och för att man då vet att den och alla tjänster faktiskt startar ordentligt. (så man vet säkert att allt funkar direkt om man måste kallstarta den nån gång)
Om behovet finns så hade jag kollat efter någon sorts övervakningslösning, så man direkt får reda på om den mot förmodan inte skulle klara av en omstart. Då kan du dessutom få övervakning utav den all annan tid också, som en bonus. |
|
|
_________________ Statistiskt sett? Kanske. |
| Till toppen på sidan |
|
dr_ll
|
Skrivet: 2011-09-04 13:45
Ämne:
|
|
|
Anledningen att jag frågar är detta att jag får upp "The system has recovered from a serious error" efter varje automatisk restart.
Finns lite om att läsa om den här http://www.dq.winsila.com/tips-tricks/get-rid-of-the-system-has-recovered-from-a-serious-error-message.html
Ska jag bara strunta i medddelandet eller medför det problem i framtiden?
Kan tilllägga att jag har restart om servern 2 ggr/vecka i 8 månader och det är nu jag börjat se meddelandet poppa upp.
När det gäller övervakningslösning, finns det nåt därute som Du skulle rekommendera? |
|
|
_________________ ~Ett stort tack till Malte, Taurus och md2perpe, utan er hade det inte gått.
| Till toppen på sidan |
|
intedinmamma
Medlem i: 1381 dagar Från: Göteborg
|
Skrivet: 2011-09-04 14:15
Ämne:
|
|
|
Just det meddelandet tror jag är bra att kika närmare på, då Windows i en del versioner har en återställningsfunktion som kan ändra filer/inställningar, vilket man ju inte vill ska göras av sig självt. Mer konkret råd än så kan jag nog inte ge tyvärr, mina Windows-skills är inte vad dom en gång varit.
Pingdom är gratis (för en sajt) och bra, du får ställa in kontrollintervallen så att servern borde hinna starta om utan att ge falska larm. |
|
|
_________________ Statistiskt sett? Kanske. |
| Till toppen på sidan |
|
EmilV

Medlem i: 3797 dagar Från: Upplands Väsby
|
Skrivet: 2011-09-04 15:00
Ämne:
|
|
|
Den stora frågan är: Varför startar du om maskinen? Som intedinmamma petar lite på så låter det som en symptombehandling, det vill säga att du har någon form av problem som beror på ett fel någonstans. Det bästa är då att hitta och laga felet. Även om det finns vissa fel som inte går att göra något åt så är det dåligt att inte ens veta vad felet är.
Om du arbetar som systemadministratör så ingår det i ditt jobb att ta reda på varför felet uppstår, oavsett om du kan göra något åt det eller inte. Även i en miljö där nedtiden inte spelar någon roll, till exempel om man har failover, så är det ett fulhack att bara starta om maskinen; undvik det in i det sista (även om det ibland är motiverat som en temporär lösning för att minimera nedtiden under tiden man utför sin felsökning). |
|
|
_________________ Tänk!
EmilVikström.se |
| Till toppen på sidan |
|
dr_ll
|
Skrivet: 2011-09-04 15:47
Ämne:
|
|
|
intedinmamma råder du att jag prövar det som står i artikel här http://www.dq.winsila.com/tips-tricks/get-rid-of-the-system-has-recovered-from-a-serious-error-message.html för att bli av med meddelandet?
EmilV, problemet bottnar i att man kommer inte åt webbsidan efter några dagars användning, servern funkar som det ska likaså IIS:en den fungerar men man kommer inte åt sidan och gör man en restart av servern så funkar webbsidan igen.
Det är pga av detta jag startar om servern 2 ggr varje vecka och det har funkat i 8 månader tills jag började se detta meddelandet som poppa upp nyligen. I Eventviewer kan jag inte se något anmärkande fel heller. Vad föreslår Du man kan göra mer för att ta itu med orginalproblemet? |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
dr_ll
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
|