| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
Zakire
Medlem i: 1251 dagar
Status: Offline
|
Skrivet: 2011-06-20 19:43
Ämne: Servern svarar långsamt på port-förfrågningar
|
|
|
Tjena, vet inte alls om detta är rätt ställa att vända sig till, men vet att det finns mkt duktikt folk här så hoppas att någon kan hjälpa mig
Jag har en Windows Server 2008 R2 x64 som kör senaste WAMP för just 64-bitars OS. Servern är kopplad via TP-kabel direkt till routern.
Mitt problem är att servern svarar jäkligt långsamt på port-förfrågningar. Har en hemsida som jag testade att göra en förfrågning på port 80. Den svarade inte. Testade att öka timeout tiden på scirptet till 5 sekunder, då svarade den.
Det är alltså inget fel på port forwardning, brandvägg eller liknande, utan servern svarar långsamt på port-förfrågningar.
Någon som varit med om liknande eller som har en lösning?
Tack på förhand
EDIT: När jag hostade webbservern på min egna dator (fortfarande på samma nätverk och samma subnät) svarar den direkt på port 80. |
|
|
_________________ End Game
www.endgame.se |
| Till toppen på sidan |
|
johan

Medlem i: 4034 dagar Från: vettet
|
Skrivet: 2011-06-21 09:58
Ämne:
|
|
|
Hur anropar du servern? Med IP eller hostnamn?
Mina erfarenheter med "långsamma" svarstider har för det mesta handlat om namnuppslagning.
Ett test för att verifiera detta är att lägga in klientens IP-adress och hostanmn i serverns hostfil och serverns dito i klientens hostfil. |
|
|
|
Zakire
|
Skrivet: 2011-06-21 10:21
Ämne:
|
|
|
Det kan helt omöjligt vara DNS-relaterat eftersom jag får svar direkt när jag hostar på min egen maskin, men långsamma svar när jag hostar på servern.
Nämde inte det innan, men jag gör alltså port-förfrågningen utifrån från ett externt webbhotell. Dock har jag inte kvar den hemsidan som jag testade att fråga från, men jag testar just nu från den här hemsidan:
http://www.t1shopper.com/tools/port-scan/
Adressen som jag sitter bakom är 80.70.152.175
Jag har en dynamisk DNS-tjänst som gör om IP-adressen till ett namn: lhmserver.mine.nu
Det finns sedan i sin tur två stycken CNAME till lhmserver.mine.nu. Dessa heter
login.endgame.se
ots.endgame.se
Pingar jag någon av dessa tre löses namnet upp direkt, och jag får svar direkt också (testar allt detta från utsidan). Det betyder att det inte är något fel på uppkopplingen från routern och ut till Internet.
Jag har dels en webbserver på port 80, och dels en spelserver på port 7171, ingen av dom svarar enligt hemsidan (som jag länkade ovan). Medans om jag hostar spelservern lokalt på min maskin (och pekar om porten i routerns brandvägg så klart) svarar den direkt.
Alltså inget problem med port forwarding, inget problem med brandvägg (har provat att stänga av brandväggen helt i servern vilket inte hjälpte) samt inget problem med DNS-uppslag då det fungerar direkt när jag hostar på min egna maskin.
Helskummt är detta  |
|
|
www.endgame.se |
| Till toppen på sidan |
|
johan

Medlem i: 4034 dagar Från: vettet
|
|
|
|
Zakire
|
Skrivet: 2011-06-21 13:26
Ämne:
|
|
|
Låter väldigt intressant
Ska testa och återkomma när jag kommer hem ikväll.
Tack för tipset så länge :D
EDIT: Kommandot utfördes korrekt, men det hjälpte tyvärr inte  |
|
|
www.endgame.se |
| Till toppen på sidan |
|
Zakire
|
Skrivet: 2011-06-21 21:10
Ämne:
|
|
|
Nya tester är gjorda:
Det som johan tipsade om hjälpte inte. Jag testade att hosa ett spel som kör på port 7171, och den svarar inte enligt hemsidan jag skrev innan, har testat olika hemsidor och alla säger samma sak. Jag testade även att hosta spelet på en helt annan maskin som kör Windows Server 2003, vilket resulterade i samma sak. Dvs spelare kan logga på servern (dvs porten fungerar), men ingen port scanner säger att den är öppen, mest troligt för att frågan time outar innan servern hinner svara.
Testade att hosta spelet på min egna Windows 7 maskin vilket fungerar fint direkt.
Skit skumt detta, någon som har någon idé? Är det Windows Server det är fel på eller ska jag börja felsöka nätverket?
EDIT: Testade på en gammal sliten maskin nu som i dagsläget kör Windows Server 2003 R2, här fungerade det inte heller. Tidigare har jag kört Windows XP på samma maskin (för väldigt länge sedan) och då svarade den på port 7171 som den skulle i rättan tid... |
|
|
www.endgame.se |
| Till toppen på sidan |
|
Zakire
|
Skrivet: 2011-06-22 19:19
Ämne:
|
|
|
Problemet är "löst". Det är min router som det är fel på. Kör jag servern genom en vanlig TP-kabel svarar den inte på port-förfrågan (även om jag ser i loggen på routern att trafiken har blivigt forwardad). Kör jag över trådlöst media fungerar det där emot fin fint. Varför vet jag inte, men det får jag ta med ett annat forum  |
|
|
www.endgame.se |
| Till toppen på sidan |
|
|