| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
aSage
Medlem i: 887 dagar
Status: Offline
|
Skrivet: 2010-12-31 00:16
Ämne: Skriv ut hur många besökare sidan haft
|
|
|
Självklart är det möjligt för en besökare att besöka sidan om och om igen med VPN och proxys, men har inte lyckats lösa det(omöjligt?).
index.php
1: <?php 2: // Statistiken, databasanslutning 3: include("statistik.php"); 4: ?> 5: 6: <html> 7: <head> 8: <title>Statistik</title> 9: </head> 10: <body> 11: Besökare: <?php echo $ulate; ?></br> 12: </body> 13: </html>
|
statistik.php
1: <?php 2: // Databasuppkopplingen 3: include("config.php"); 4: 5: // $ip = Besökarens IP-adress 6: $ip = $_SERVER['REMOTE_ADDR']; 7: 8: // Kolla upp om IP-adressen redan besökt sidan 9: $query = mysql_query("SELECT * FROM `statistik` WHERE `ip` = '$ip'"); 10: if (mysql_num_rows($query) == 1) { 11: // Om den inte har, spara i databasen. 12: } else { 13: mysql_query("INSERT INTO `statistik` (ip) VALUES ('$ip')"); 14: } 15: 16: // Räkna ut hur många IP-adresser det finns i databasen 17: $calc = mysql_query("SELECT COUNT(*) as count FROM `statistik`"); 18: $ulate = mysql_result($calc, 0, 'count'); 19: ?>
|
config.php
1: <?php 2: $host = ""; 3: $username = ""; 4: $password = ""; 5: $database = ""; 6: 7: $config = mysql_connect($host, $username, $password); 8: mysql_select_db($database, $config); 9: ?>
|
SQL-struktur
1: CREATE TABLE `statistik` (
2: `id` int(10) NOT NULL auto_increment ,
3: `ip` VARCHAR(255) NOT NULL default '',
4: PRIMARY KEY (`id`)
5: ) TYPE=MyISAM;
|
Är något fel? Missade jag att ta med? Tyckte ni scriptet var bra/uselt? Kommentera på bara! |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Mardin

Medlem i: 905 dagar
|
Skrivet: 2011-01-01 02:34
Ämne:
|
|
|
| fungerar PERFEKT! |
|
|
_________________ Jag är personligen bannad från PHPportalen men jag fattar inte det, och skapar hela tiden nya konton |
| Till toppen på sidan |
|
Zeroi
Medlem i: 787 dagar
|
Skrivet: 2011-03-29 01:32
Ämne:
|
|
|
Nästan vad jag behöver!
Jag håller på med en sida, och på den sidan ska varje användare ha sina egna besökningar på "sin personliga" sida. Hur går jag tillväga då? |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
puggan

Medlem i: 1024 dagar Från: Internet
|
Skrivet: 2011-03-29 08:19
Ämne:
|
|
|
Du loggar alla besök, gärna med datum
1: mysql_query("INSERT INTO `statistik` (ip, date) VALUES ('$ip', NOW())");
|
När du vill räkna antalet unika besökare använder du distinct:
1: mysql_query("SELECT COUNT(DISTINCT ip) as count FROM `statistik`")
|
Vill du beräkna antalet besök, så skickar du med datumet också;
1: mysql_query("SELECT COUNT(DISTINCT ip, date) as count FROM `statistik`")
|
och vill du räkna antalet besök från en ip:
1: mysql_query("SELECT COUNT(DISTINCT date) as count FROM `statistik` WHERE ip = '$ip'")
|
|
|
|
_________________ Man har 2 öron och 1 mun, för att man ska lyssna mer och prata mindre, och man har 10 fingrar så man kan chatta/blogga/twittra/coda massor. |
| Till toppen på sidan |
|
|