| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
Jackal
Medlem i: 274 dagar
Status: Offline
|
Skrivet: 2010-02-07 00:18
Ämne: Utrymme i databasen
|
|
|
Denna fråga skulle kunna ligga i Databasdelen men jag är ju samtidigt en nybörjare och denna fråga är säkert en nybörjarfråga så ni får välja vart tråden skall ligga; Lägger den här tillsvidare.
Ja det är så att jag undrar vad bytes i databasen innebär? Jag har olika tabeller i databasen, t.ex users etc. Och det står att jag har 48 bytes ledigt i den tabellen. Jag frågade supporten men fick inget ordentligt svar.. Jag har 3000 MB diskutrymme som jag betalar för. Jag undrar nu:
Räknas bytes i databasen även in på det där diskutrymmet? isåfall ska jag nog inte behöva oroa mig.
Och 2:
Jag funderade på en lösning.. eftersom att alla tabeller verkar ha eget utrymme, är det då möjligt att om users tabellen blir full, skapa en tabell vid namn users2 och anropa den också? |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Imagetown.se
Medlem i: 1039 dagar
|
Skrivet: 2010-02-07 00:24
Ämne:
|
|
|
| Utrymmet i databasen räknas inte in i ditt hårddiskutrymme, oftast |
|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
simius

Medlem i: 1517 dagar Från: Skåne
|
Skrivet: 2010-02-07 00:55
Ämne:
|
|
|
| Imagetown.se skrev: |
| Utrymmet i databasen räknas inte in i ditt hårddiskutrymme, oftast |
Är du säker på det?
En databas kan bli ganska så stor...
De hotellen jag har haft att göra med har räknat in det i kontots 'storlek'.
Dock kan jag inte säga att jag använt alla  |
|
|
_________________ Lägger jag en bild här igen blir jag avstängd.
http://simius.se |
| Till toppen på sidan |
|
Karhu

Medlem i: 2067 dagar Från: Skellefteå
|
Skrivet: 2010-02-07 06:37
Ämne:
|
|
|
En fråga här är om det du menar med
"Och det står att jag har 48 bytes ledigt i den tabellen"
att det står "48 bytes unused" på tabellen så betyder det bara förmodligen att inte alla fält på varje rad i tabellen är ifyllda. Så det har ingenting med egentlig diskstorlek att göra utan bara ett sätt att enkelt kunna se att "Aha, här skulle man kunna få in mera information".
Tex tabellen "users" som den säger har 48 byte ledigt (unused)
Så kanske du har 2 rader
| Förnamn | Efternamn | Epost |
| Kalle | Kula | Kalle_kula@hotmail.com |
| Lisa | Larsson | |
Har man tex inte angett epost adress på Lisa Larsson så läggs storleken på det fältet till under "unused" om jag förstått det rätt. |
|
|
_________________ If a key can open alot of complicated locks, that key is the MASTER key, the best key you can ever have.
If a lock on the other hand can be opened by lots of random keys, then I would say, that is a pretty shitty lock.
// Some random dude |
| Till toppen på sidan |
|
Wedge

Medlem i: 2933 dagar Från: Järfälla
|
Skrivet: 2010-02-07 10:40
Ämne: Re: Utrymme i databasen
|
|
|
| Jackal skrev: |
| Denna fråga skulle kunna ligga i Databasdelen men jag är ju samtidigt en nybörjare och denna fråga är säkert en nybörjarfråga så ni får välja vart tråden skall ligga; Lägger den här tillsvidare. | Har du en nybörjarfråga som handlar om PHP så hör den hemma i PHP Mjukstart.
Det finns inte ett spår av PHP i din databasfråga.
Att du eventuellt kodade ett PHP-script samtidigt som du började undra över databasens egenskaper har inget med detta att göra.
*flytt* |
|
|
_________________ Qualitum Webbhotell | Gomoku.se | PHP6.se
Sensei ni rei! |
| Till toppen på sidan |
|
Raph

Medlem i: 1181 dagar Från: Stockholm
|
Skrivet: 2010-02-11 16:16
Ämne:
|
|
|
Sammanfattat:
x bytes unused är inte relaterat till hur mycket plats din webhost erbjuder för hela din hemsida. Däremot räknar ivf min host in databasutrymmet in i det totala utrymmet jag har tillgodo. Jag kan ha helt fel, men jag ser inte hur det kan finnas webhosts som erbjuder en obegränsad storlek på databaser.
Och utrymmet i tabellen users kan inte ta slut, så länge det finns plats på hårddisken.
Och jag reserverar mig för att ha hur fel som helst. |
|
|
_________________ PHP-gaming - Mass-Effect |
| Till toppen på sidan |
|
|