| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Startad av: |
Meddelande |
Medda

Medlem i: 1057 dagar Från: Sweden
Status: Offline
|
Skrivet: 2009-12-11 16:17
Ämne:
|
|
|
åh vad många svar :D
Men man kan väl börja lite med klasser iaf, för jag antar att det bör man lära sig innan OO och OOP...
Eller nu kanske jag är ute å cyklar igen
Men det är väl bara börja å skriva lite i båda och se vem som blir klar först mohahaha XD
Jag tycker iaf att om OO är viktigt så ska det klart tas upp innan OOP,
sen om folk inte orkar läsa all OO så kan dem ju gå till OOP som frågetecken  |
|
|
_________________ Boom Headshot! XD |
| Till toppen på sidan |
|
Azreal

Medlem i: 1802 dagar Från: Uppsala, bor i Göteborg
|
|
|
_________________ Support? Skit in, skit ut.
Konsultation via PM, inte gratis. |
| Till toppen på sidan |
|
webbhelp

Medlem i: 1299 dagar Från: Sverige
|
Skrivet: 2009-12-11 17:53
Ämne:
|
|
|
Oftast när man(jag) lär mig något så vill jag inte ha för mycket ren fakta om det utan mer kodexempel och förklaringar. När jag sen väl kan det hyfsat bra då går jag in på det teoretiska för att förstå det mer.
Men i början när man lär sig det vill man se resultat eller kod hyfsat snabbt för att man inte ska tröttna på det.
Min åsikt, och många andras  |
|
|
_________________ Min signatur |
| Till toppen på sidan |
|
Saurid

Medlem i: 2279 dagar Från: Karlshamn
Status: Online
|
Skrivet: 2009-12-14 10:14
Ämne:
|
|
|
| Om någon börjar skriva på detta här, nämn det gärna här i tråden. Annars riskerar vi att någon gör en massa dubbelarbete och det är ju aldrig särskilt roligt. |
|
|
_________________ "Ord måste vägas, inte räknas" / Okänd
"Simple is better than complex. Complex is better than complicated." / Federico Cargnelutti
"If you don't know how to fix it, please stop breaking it" / Severn Suzuki |
| Till toppen på sidan |
|
Saurid

|
Skrivet: 2010-01-25 19:56
Ämne:
|
|
|
Har börjat skriva lite grann. När jag läser tillbaka på tråden så inser jag att mitt sätt att lära ut kanske är lite kontroversiellt. Jag visar lite kod genom att bygga upp och ändra funktionalitet allt eftersom och lägger in viktiga små fakta där det behövs. Mer som en prosabok eller historia snarare än en faktabok, om någon blir klok av den liknelsen. Man bör därför läsa ett helt kapitel från början till slut för att greppa sammanhanget (i varje fall första gångerna). Jag vill lära ut på ett logiskt sätt genom att inspirera och stimulera utan för mycket faktakulsprutor eller faktabomber. Det kan betyda att jag missar något, men då får man söka vidare på nätet och i manualen. Blir man inspirerad, då söker man sig automatiskt mer information.
Jag har tidigare skrivit en liten nybörjarkurs i strukturell PHP och den verkade vara uppskattad (även om jag inte visade den för så många). Men jag behöver skriva en del till på denna lilla OOP-kurs innan den kan publiceras.
Hittills i första delen har jag nämnt:
Skapa klasser och objekt
Skapa och använda metoder (funktioner)
Egenskaper (objektvariabler)
"Getters" och "setters"
Visibility och varför det är viktigt (bara public och private, protected kommer i ett senare skede då arv beskrivs)
Konstruktorn och vad den har för funktion
(ca 10 sidor i MS Word, inkl. kod)
I nästa del kommer jag att fortsätta förklara genom exempel (och upprepning) hur man kan nyttja det jag gått igenom i första delen. Jag funderar på ett mycket enkelt template-system som exempel. Eftersom jag inte nämnt arv ännu, eller andra sätt att kombinera objekt, så måste det bli enkelt.
Jag tänker inte lova något jag inte kan hålla, därför säger jag inte när jag är "klar". Jag vet inte heller hur långt jag kan gå utan att jag känner att mina kunskaper är för låga. Men jag kan visa bra mycket till iallafall.  |
|
|
"Simple is better than complex. Complex is better than complicated." / Federico Cargnelutti
| Till toppen på sidan |
|
Walkman

Medlem i: 1617 dagar Från: Vaxholm (bor i Göteborg)
|
Skrivet: 2010-01-25 22:20
Ämne:
|
|
|
Det skulle vara trevligt med en guide som står ut lite från mängden. Det var inte så länge sedan (nåja) som jag, som ett trollslag, förstod vad OO gick ut på. I början sökte jag, förgäves, efter något konkret, men allt jag hittade var "Här är en Hund, en Hund kan modelleras som en klass, och Hundar som baserar sig på Hund kan skäll():a". MVC förstod jag aldrig poängen med (“går ju att göra samma sak utan klasser”, var mina tankar). Det bästa jag läste inom området tog först upp ett problem, och visade sedan hur det kunde lösas med OO. Det roliga var att den boken hade alla exempel (även om den tog upp gång på gång att man kunde göra samma sak i andra språk) skrivna i Java, ett språk som jag fortfarande undviker.
En sak som är viktig att tänka på: att lära sig är en process. Bara för att man förstod hur allt fungerade vid den femtioelfte guiden går det inte att ta några genvägar. Man får läsa alla femtiotio guider först ändå  |
|
|
_________________ Koda alltid som om nästa person som till slut ska läsa din kod är en våldsam psykopat och vet var du bor.
Förstå kod innan du använder den. |
| Till toppen på sidan |
|
Medda

Medlem i: 1057 dagar Från: Sweden
|
Skrivet: 2010-01-25 23:40
Ämne:
|
|
|
hahaha  |
|
|
_________________ Boom Headshot! XD |
| Till toppen på sidan |
|
Saurid

|
Skrivet: 2010-04-23 17:47
Ämne:
|
|
|
Börjar inse att mina krav på mig själv kommer att göra att jag aldrig blir klar. Inte ens med de första delarna.  |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Peppe L-G

Medlem i: 1285 dagar Från: Linköping
|
Skrivet: 2010-04-23 17:48
Ämne:
|
|
|
| Det var verkligen tråkigt att höra. |
|
|
_________________ Peppe L-G - Student på Linköping Universitet. |
| Till toppen på sidan |
|
Saurid

|
Skrivet: 2010-04-23 18:01
Ämne:
|
|
|
Jag kan inte säga att jag gett upp helt iofs.
Efter att ha läst lite trådar här på forumet så är det många som först och främst behöver förstå anledningen till varför OO ska användas. Jag är inte säker på att det framgått i det jag skrivit hittils. Jag har lite nedkladdat på papper som beskriver några av fördelarna utan att nämna kod. Hamnar i samma sits som frågorna tidigare i tråden. Vad ska komma först. |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Saurid

|
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Walkman

Medlem i: 1617 dagar Från: Vaxholm (bor i Göteborg)
|
Skrivet: 2010-04-24 01:41
Ämne:
|
|
|
Har läst igenom det hela lite snabbt, och jag tycker att det är både välskrivet och pedagogiskt… fast jag känner ju till det som skrivs om. En god resurs att ha i sin länklåda, dock! |
|
|
_________________ Koda alltid som om nästa person som till slut ska läsa din kod är en våldsam psykopat och vet var du bor.
Förstå kod innan du använder den. |
| Till toppen på sidan |
|
Saurid

|
Skrivet: 2010-04-24 08:56
Ämne:
|
|
|
| Walkman skrev: |
| Har läst igenom det hela lite snabbt, och jag tycker att det är både välskrivet och pedagogiskt… fast jag känner ju till det som skrivs om. En god resurs att ha i sin länklåda, dock! |
Gott!
Hur är det med er som vill lära er mer?
Fungerar det att beskriva dessa delarna utan att nämna kod?
Går det att förstå?
Kommentera gärna här! Finns där något som känns osäkert, som ni inte förstår fullt ut, så kan jag kanske lägga till eller ändra. Annars får ni vänta tills nästa kapital kommer där jag förmodligen går in med praktiska kodexempel. |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
Peppe L-G

Medlem i: 1285 dagar Från: Linköping
|
Skrivet: 2010-04-24 11:40
Ämne:
|
|
|
Jag tycker att det är bra skrivet (bästa OOP-förklaringen på svenska som jag har läst), men jag är lite tveksam till om en nybörjare som aldrig har sett hur man skapar en klass innan riktigt förstår hur en variabel kan innehålla både funktioner och andra variabler. Ett exempel på detta måste finnas (IMO), men om det bör finnas i början eller (som du planerat) efter ett tag vet jag inte, men jag kan tänka mig att om man inte kan föreställa sig hur det ser ut så tröttnar man på att läsa texten eftersom man inte förstår. Å andra sidan så kan man ju gå tillbaka till texten och läsa den igen när man väl sett ett exempel längre fram.
Det enda som jag inte är med på till 100% är designmönster, men eftersom det är den sista biten som nämns (och som man inte behöver kunna för att använda grunderna (det som nämns ovan rubriken Designmönster) i OOP) så behöver det kanske inte någon bättre förklaring, utan man tittar närmare på det när man väl har lärt sig grunderna ordentligt i OOP.
Men det ser ut att vara ett lovande upplägg, bra jobbat! |
|
|
_________________ Peppe L-G - Student på Linköping Universitet. |
| Till toppen på sidan |
|
Saurid

|
Skrivet: 2010-04-24 12:44
Ämne:
|
|
|
| Peppe L-G skrev: |
| Jag tycker att det är bra skrivet (bästa OOP-förklaringen på svenska som jag har läst), men jag är lite tveksam till om en nybörjare som aldrig har sett hur man skapar en klass innan riktigt förstår hur en variabel kan innehålla både funktioner och andra variabler. Ett exempel på detta måste finnas (IMO), men om det bör finnas i början eller (som du planerat) efter ett tag vet jag inte, men jag kan tänka mig att om man inte kan föreställa sig hur det ser ut så tröttnar man på att läsa texten eftersom man inte förstår. Å andra sidan så kan man ju gå tillbaka till texten och läsa den igen när man väl sett ett exempel längre fram. |
Väl värt att tänka på. Jag ska se ifall jag har något sätt att förklara det närmare på. Jag kanske måste blanda in lite pseudokod för att förklara hur man kommer åt metoder och egenskaper i objektet. Men jag hade helst undvikit om jag slipper.
Problemet kanske är kanske att jag valt bort att förklara meddelanden? Anledningen var att det är så lika vanliga funktionsanrop. Men om jag lägger in det så lämnar det nog en öppning till att förklara det du beskriver också. Ska titta på det!
| Peppe L-G skrev: |
| Det enda som jag inte är med på till 100% är designmönster, men eftersom det är den sista biten som nämns (och som man inte behöver kunna för att använda grunderna (det som nämns ovan rubriken Designmönster) i OOP) så behöver det kanske inte någon bättre förklaring, utan man tittar närmare på det när man väl har lärt sig grunderna ordentligt i OOP. |
Det kan vara svårt att beskriva designmönster mer detaljerat utan att blanda in abstrakta klasser och interfaces (vad heter det på svenska?). Men jag ska se om jag inte kan ge ett exempel på ett av de lite enklare mönsterna ändå. Jag har faktiskt redan nosat på ett när jag beskrev hur man kan handskas med frakterna i en webbshop. Men en tydlig bild så ska det kanske klarna
Väldigt mycket tack för kritiken!
Ju mer sådant här, desto mer hjälp får jag att lära ut.
EDIT:
Jag har uppdaterat artikeln med information om meddelanden och en mer utförlig förklaring om vad designmönster är.
Det senare blev lite mer komplicerat än jag skulle önska så här i början. Men som alternativ kan man alltid hoppa över den delen för att sedan få mer information om olika mönster längre fram i "kursen". |
|
|
| Till toppen på sidan |
|
|