qualitum logo
[TPB] Idag kom domen - Er åsikt?

PHPportalen Forum Index » Ekonomi/Juridik/Företagande
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
WizKid
Administratör

Medlem i: 4073 dagar
Från: Stockholm
Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2009-05-03 12:41      Ämne: Citera

Och jag vill ha betalt för att skriva kod till opensource projekt vilket det finns folk som gör men det betyder ju inte för det att alla ska ha rätt att göra det. Att få betalt är ingen rättighet.

Hur tjänade musiker pengar innan LP, kassetband och CD-skivor? De har ju bara funnits i ca 60 år enligt vad jag kunde hitta på Google. Fanns det inte musiker innan dess eller?

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida ICQ-nummer
Saurid
Moderator

Medlem i: 3268 dagar
Från: Karlshamn

Inlägg Skrivet: 2009-05-03 14:42      Ämne: Citera

Funderar...

Alla som producerar något, oavsett vad, ska väl få chansen att tjäna pengar på det de producerar? Den som säljer produkten, oavsett vilken, måste väl själva få välja på vilket sätt den ska marknadsföras och säljas (inom lagens gränser)? Konsumenterna gör sedan sitt val och då kan den antingen sälja dåligt eller bra, beroende på hur efterfrågad produkten är. Detta får man väl säga vara grunden i den (hybrid av) kapitalistiska marknadsekonomi som vi faktiskt lever i.

Det är ingen rättighet att få betalt, men det är heller ingen rättighet att få musik eller film gratis. Däremot har vi enligt lag en skyldighet att betala för det, oavsett på vilket sätt producenten väljer att sälja den.

"Piraterna" som kopierar film och musik och gärna står för det och tycker det är rätt, får väl enligt klassiska termer ses som någon form av ekonomisk individualanarkism, vilket stater, politiker och rättsväsende sällan har haft så stort överseende med historiskt sett.

De inblandade i Open Source tex gör ett val att marknadsföra och tjäna pengar på ett annat vis än de stora skiv- och filmbolagen vanligtvis gör. Finns det intresse att tjäna pengar på det man producerar då får man kanske välja en annan produkt, eller hitta upp en annan strategi för att tjäna pengar. Det är dock fortfarande de som producerar som gör valet.

Man kan ju dock tycka att det är tråkigt att bolagen inte hittat andra sätt att tjäna pengar på. De blev istället så frustrerade att de stämde TPB. Utan internet hade de kanske insett att det är de själva som behöver ändra på något för att fortsätta driva sin verksamhet. När försäljningen minskar i andra branscher så är det naturligt att försöka bättra kvalitén på sina produkter (i bästa fall), att marknadsföra sina produkter annorlunda för att skapa en ny efterfrågan, eller eller helt enkelt sänka sina kostnader och utgifter.

Det är väl denna linjen som framförallt skivbolagen för: "Om ingen piratkopierat och försäljningen ändå minskat, då hade vi sett till att ni fått som ni velat - Nu är det piratkopieringens fel! Det är ni (piraterna) som gör fel, inte vi!"

Musiker fanns innan det fanns möjlighet att spela in den också. En del musiker var anställda av hovet, staten eller teatrar och andra för att skriva och framföra sin musik. De allra flesta var inte betalda direkt utan spelade för den rena glädjens skull, eller så fick de lite mat som betalning. Långt senare så tjänade man pengar på betalda spelningar och konserter. Nu ser världen mycket annorlunda ut, det är väl därför denna debatten finns?

Jag är ganska säker på att det fanns mycket diskussioner förr musiker och personer emellan där de betalda musikerna sågs som elitister. Att musik skulle vara gratis och framföras på gator och torg och inte för stängda dörrar. Jag har svårt att tro att detta är något nytt.

Slutligen:
Allt det jag skrivit speglar inte nödvändigtvis mina personliga åsikter om varken piratkopiering eller domen mot the Pirate Bay, den håller jag för mig själv. Men jag kunde inte låta bli att filosofera ändå. Det är min rättighet (ännu så länge) som svensk Wink

WizKid
Administratör

Inlägg Skrivet: 2009-05-03 14:49      Ämne: Citera

Det finns ingen skyldighet att betala. Redan idag har vi tex privatkopiering som gör det möjligt att bränna en CD och ge till en kompis. En av anledningarna att för varje brännbar CD-skiva du köper så går lite pengar till musk och film branchen oavsätt vad du ska använda den till. Och den avgiften tycker jag är helt galen. Det vore ungefär lika logiskt att ta ut en straff avgift på brädor för om man köper brädor kan man ta och bygga en stol som någon annan ritat.

Vi har även något i Sverige som heter allemansrätten som gör det möjligt att på annans mark plocka svamp och bär mm. Helt utan att betala.

Vi har även bibliotek i Sverige där det är helt gratis att låna böcker. För detta ger staten lite bidrag till svenska författare men utländska författare får inte ett öre.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida ICQ-nummer
Saurid
Moderator

Medlem i: 3268 dagar
Från: Karlshamn

Inlägg Skrivet: 2009-05-03 17:58      Ämne: Citera

WizKid skrev:
En av anledningarna att för varje brännbar CD-skiva du köper så går lite pengar till musk och film branchen oavsätt vad du ska använda den till. Och den avgiften tycker jag är helt galen. Det vore ungefär lika logiskt att ta ut en straff avgift på brädor för om man köper brädor kan man ta och bygga en stol som någon annan ritat.

Den avgiften är verkligen fullkomligt galen. Det fanns för ett fåtal år sedan även ett förslag om att män skulle betala mer skatt än kvinnor eftersom vi var potentiella kvinnomisshandlare. Kommer inte ihåg vilken instans det var som gav förslaget.

WizKid skrev:
Det finns ingen skyldighet att betala. Redan idag har vi tex privatkopiering som gör det möjligt att bränna en CD och ge till en kompis.
...
Vi har även något i Sverige som heter allemansrätten som gör det möjligt att på annans mark plocka svamp och bär mm. Helt utan att betala.

Vi har även bibliotek i Sverige där det är helt gratis att låna böcker. För detta ger staten lite bidrag till svenska författare men utländska författare får inte ett öre.

Det är väl bara delvis sant?

Om du pallar äpplen från en odling där avsikten är en kommande försäljning så är det straffbart även om allemansrätten finns? Möjligen beroende på omfattningen?

Upphovsrättslagen 12§ säger att du får kopiera CD-skivor tex för privat bruk, ja. Men det finns det ett tillägg som säger att det inte är rätt att:
"3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form"
Och dessutom:
"ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående 1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,"

Och hur långt sträcker sig den privata sfären? Vilka är utomstående? Dessutom är detta verk också betalt åtminstone en gång. Det vi ser nu är att de som aldrig betalat för sig sprider vidare material långt utanför den privata sfären. Men det vet vi ju redan att det är olagligt.

Hur bibliotek fungerar har jag ingen aning om Smile

Nu hamnade vi väldigt off-topic, så jag avslutar min medverkan i tråden här.

WizKid
Administratör

Inlägg Skrivet: 2009-05-03 19:01      Ämne: Citera

Fast att ladda ner musik tror jag väldigt få gör för att sen sälja musiken.

Sen kan jag väl tillägga att jag inte laddar ner musik. Jag är grymt ointresserad av musik och den musiken jag lyssnar på är antingen radion eller Spotify.

Till toppen på sidan
datar

Medlem i: 1857 dagar
Från: Vänersborg

Inlägg Skrivet: 2009-05-07 16:15      Ämne: Citera

På tal om filmer och piratkopiering. Så här såg en reklam ut kring 1990:
http://www.youtube.com/watch?v=WvBPhNbEKg4&feature=related

pengi
Ex-Moderator

Medlem i: 2396 dagar
Från: JO57XQ

Inlägg Skrivet: 2009-05-07 16:18      Ämne: Citera

datar skrev:
På tal om filmer och piratkopiering. Så här såg en reklam ut kring 1990:
http://www.youtube.com/watch?v=WvBPhNbEKg4&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=-Xfqkdh5Js4

då är den bättre Razz

lord mazdak

Medlem i: 3176 dagar
Från: Göteborg

Inlägg Skrivet: 2011-07-12 13:31      Ämne: Citera

Wedge skrev:
DrPhil skrev:
Sedan undrar jag hur du tänker när du tycker/antyder att man inte skall yttra sig om man inte är väl insatt i ämnet. Om jag tycker att Kalmar FF är jättebra på fotboll, skall jag inte säga det utan att ha gått ett fotbollsutbildning först då?
Ska man kritisera fotbollsdomarens avblåsningar om man inte kan fotbollsreglerna? Det är i alla fall vad många verkar göra. Inget personligt.

DrPhil skrev:
Om de blir dömda så hoppas jag på en lagändring inom en snar framtid, så att aktiviteter liknande dessa skulle bli tillåtna.
Är det bara medhjälp till upphovsrättsliga brott du vill undanta, eller ska man få gömma efterlysta, skaffa flyktbilar till rån och liknande också?

Domen är politisk, inte teknisk, och det är därför ytterst relevant med kommentarer från allmänheten - elitism klär dig inte bra.

"Vad är att råna en bank mot att grunda en bank." Så skrev Bertolt Brecht en gång i tiden. Brecht hade rätt.

Oavsett om TPB sysslar med brottslighet eller ej så är deras sysslor politiskt revolutionärt och subversivt - det borde hyllas.
De ifrågasätter upphovsrätten, "intellektuell äganderätt" och i längden även den privata äganderätten och det kapitalistiska produktionssystemet som sådant.
TPBs gärning är att förenkla återkollektiviserandet av vårt gemensamma tänkande, av vår gemensamma kultur.

Skivbolagen, Filmbolagen och upphovsrättsindustrin i allmänhet utnyttjar inte bara konsumenterna av kultur och tankar, utan även producenterna - programmerarna, artisterna, kulturarbetarna. De plockar ut mervärdet ur artistens arbete och suger ut denne. Samtidigt beskär de en av de mest naturliga och grundläggande mänskliga instinkterna: behovet av att kopiera - det är så vi människor lär oss, genom att kopiera från varandra. Upphovsrätten, patentlagstiftningen alienerar människan från sig själv mer än vanlig upphovsrätt gör.

Och slutligen till Saurid: Det handlar inte om ekonomisk individualanarkism, utan hederlig och gammal klasskamp - ord som tyvärr varit frånvarande i denna tråd.

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Wedge
Administratör

Medlem i: 3924 dagar
Från: Järfälla

Inlägg Skrivet: 2011-07-12 17:38      Ämne: Citera

Väcka en två år gammal tråd för att sprida kommunistpropaganda...?
Systemet provades länge i Sovjetunionen, och de flesta vet väl hur bra alla hade det där...

Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
lord mazdak

Medlem i: 3176 dagar
Från: Göteborg

Inlägg Skrivet: 2011-07-13 21:08      Ämne: Citera

Wedge skrev:
Väcka en två år gammal tråd för att sprida kommunistpropaganda...?
Systemet provades länge i Sovjetunionen, och de flesta vet väl hur bra alla hade det där...

Nej - jag såg tråden nu, och tyckte det var relevant att komma med den synvinkeln hur gammal tråden än må vara.
Jag gillar kommunismen, och kommunismpropaganda thank you very much...

Till toppen på sidan
Peppe L-G

Medlem i: 2273 dagar
Från: Linköping

Inlägg Skrivet: 2013-02-10 12:38      Ämne: Citera

Jag har inte varit alltför insatt i ämnet och inte haft någon direkt åsikt innan, men efter att sett The Pirate Bay – Away From Keyboard så tycker jag grymt synd om killarna. Visst, filmen är lite vinklad, men det går ju fortfarande att läsa mellan raderna. Att brott mot upphovsrätten genomförts är det ju ingen snack om, men att finna dem skyldiga känns väldigt lustigt.

Om vi försöker hitta jämförelser. En person som köper en pistol i en affär och använder den för att mörda en annan person gör ju något olagligt. Men inte blir affären som sålt pistolen dömd till medhjälp av brott, eller? (läs som en fråga!). Man kan ju dra jämförelsen TPB = affären. I den här rättegångens fall kan man ju dessutom se TPB som eniro - de ger dig vägbeskrivningen till affären där du kan köpa pistolen - och de blir väll under inga omständigheter dömda för medhjälp till brott i detta exemplet? (och visst, sedan har vi mataffären som bidrar till att mördaren kunde leva tillräckligt länge för att begå brottet, men vart drar man gränsen?)

I min mening så har TPB upptäckt en gräns ingen tänkt på tidigare, och nu får de skit för att folk korsar den. Att döma dem till böter och fängelse för detta är fel. Ett mer rimligt straff borde vara att de måste lämna ut eventuella uppgifter de har som kan hjälpa polisen att få fast de illegala användarna.

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
PHPportalen Forum Index » Ekonomi/Juridik/Företagande
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net