qualitum logo
[TPB] Idag kom domen - Er åsikt?

PHPportalen Forum Index » Ekonomi/Juridik/Företagande
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
DrPhil

Medlem i: 1865 dagar

Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2009-04-18 00:01      Ämne: Citera

Till viss del blir jag tvungen att hålla med dig, att skryta om att vara världens största BitTorrent tracker är inte smart, att förlöjliga klagomål är ännu dummare. Men jag tycker att det är fel att ge dem 30 miljoner i böter när mördare och våldtäktsmän får ett par år i fängelse tycker jag är absurt.

Fast det klart, musik och filmer är viktigare än människoliv, eller?

Wedge
Administratör

Medlem i: 3923 dagar
Från: Järfälla

Inlägg Skrivet: 2009-04-18 00:45      Ämne: Citera

Vuxna människor, erfarna jurister som säkerligen har koll på straffskalorna i olika typer av brott har tydligen en annan åsikt än du, DrPhil. Vad har du för juridiska meriter?

Jag är själv ingen jurist, men i mina öron låter "ett par år" som mer än ett år som det nu verkar handla om i detta fall. Och sen så är det ett skadestånd till målsägarna det handlar om vad jag vet, inga böter. Och skadeståndsbeloppen när det gäller ekonomiska brott (eller vad nu detta ska räknas som) står förmodligen i relation till den ekonomiska skada motparten lidit (eller åtminstone vill göra gällande).
För övriga typer av brott utgår säkert också skadestånd, men beloppen där kan jag inte yttra mig om. Kan du?

Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
rApp

Medlem i: 2512 dagar
Från: Vänersborg

Inlägg Skrivet: 2009-04-18 01:01      Ämne: Citera

En sak jag missat är hur det kommer sig att de "chocksänkte" skadeståndet?
I början yrkade de på runt 117miljoner kronor, och i slutet blev det 30miljoner.
Någon som har ett bra svar till varför de sänkte kravet till endast 25% av det ursprungliga?

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
DrPhil

Inlägg Skrivet: 2009-04-18 01:27      Ämne: Citera

Wedge skrev:
Vuxna människor, erfarna jurister som säkerligen har koll på straffskalorna i olika typer av brott har tydligen en annan åsikt än du, DrPhil. Vad har du för juridiska meriter?

Jag är själv ingen jurist, men i mina öron låter "ett par år" som mer än ett år som det nu verkar handla om i detta fall. Och sen så är det ett skadestånd till målsägarna det handlar om vad jag vet, inga böter. Och skadeståndsbeloppen när det gäller ekonomiska brott (eller vad nu detta ska räknas som) står förmodligen i relation till den ekonomiska skada motparten lidit (eller åtminstone vill göra gällande).
För övriga typer av brott utgår säkert också skadestånd, men beloppen där kan jag inte yttra mig om. Kan du?

Jag tyckte inte att jag nämnde någon stans att jag hade några juridiska merit eller att jag hade bett någon jurist att få hans/hennes åsikt, jag uttryckte ganska klart "jag tycker".

Sedan kan man självklart ifrågasätta vad som är värst, 30 miljoner i skadestånd (förlåt för att jag felaktigt skrev böter) eller något år i fängelse. Jag tycker absolut att det är mycket värre att vara försatt i personlig konkurs än att sitta av min tid i ett år, vad tycker du?

Jag har både läst en del (långt ifrån allt) om rättegången, bland annat själva domen och en sammanfattning som jag förstod var ifrån domstolen självt. (?) Sedan har jag lyssnat mycket på det som spelades upp i radion och det sades väldigt tydligt att det var väldigt svårt, på gränsen till omöjligt, att räkna ut hur många som har laddat ner saker ifrån the Pirate Bay. Statistiken som visas på tpb's hemsida skulle tydligen väldigt felaktig eftersom att de flesta (alla?) BitTorrent-klienter säger till alldeles för många gånger att nedladdningen är färdig, vilket ger ett alldeles för högt tal i statistiken.

Sedan undrar jag hur du tänker när du tycker/antyder att man inte skall yttra sig om man inte är väl insatt i ämnet. Om jag tycker att Kalmar FF är jättebra på fotboll, skall jag inte säga det utan att ha gått ett fotbollsutbildning först då?

Sedan vill jag tillägga att det finns "Vuxna människor, erfarna jurister som säkerligen har koll på straffskalorna i olika typer av brott" som tycker annorlunda också. Vad jag förstod utav rättegången (men jag är ju bara ett dumt outbildat barn) så hade de tagit kontakt med jurister för att kolla om deras sysselsättning var laglig eller ej och de hade fått ett svar som sade att deras verksamhet var laglig.

Sedan vill jag slutligen säga att jag inte har full juridisk koll, eftersom att jag inte har gått någon juridisk utbildning och jag kan därför inte veta vad som egentligen är rätt, nu blir det i alla fall inte några missförstånd. I mitt tycke så borde the pirate bay inte bli fällda, de har ju trots allt inte sett röken utav något olagligt material. Kan inte säga att jag kan hela brottsbalken utantill, men det kanske vore mer än rättvist att de blir dömda för vad som finns under länken "Juridisk korrespondens", det är varken smart eller trevligt. Kanske skulle kunna gå under ärekränkning?

Om de blir dömda så hoppas jag på en lagändring inom en snar framtid, så att aktiviteter liknande dessa skulle bli tillåtna.

Azreal
Administratör

Medlem i: 2789 dagar
Från: Uppsala, bor i Göteborg

Inlägg Skrivet: 2009-04-18 11:27      Ämne: Citera

Wedge skrev:
En massa fritidsjurister som yttrar sig...?

Förvisso, men nu sitter vi själva här och resonerar om vilket som är rätt eller fel igen.
Sen har jag ju läst källor som har juridiskt kunnande, även en massa andra.
Och jag har inte sett någon än som försvarar åtalets utgång så.
Wedge skrev:
"Väldigt få sökmotorer gör business av att uppsåtligen främja brott. Viss skillnad.
Alla vet ju att TPB till 95% står för upphovsrättsskyddat material, inget att snacka om.
Men om de blir fällda, då har man på ett sätt skapat ett praxis som gör att det går att åtala de andra med.

Jag är inte helt säker på min ståndpunkt längre när det kommer till detta längre, svårt att motivera varför.

Dock är jag mycket mera nyfiken på telecompacketet, ACTA och det som det jobbas med runt om i världen nu.

rApp

Inlägg Skrivet: 2009-04-18 12:43      Ämne: Citera

Telekompaketet är som jag uppfattat det helt sjukt, vad ska de göra med vårt kära Internet, förgöra det?

Till toppen på sidan
jenka

Medlem i: 1580 dagar
Från: Skogen

Inlägg Skrivet: 2009-04-18 14:22      Ämne: Citera

Nu blir det lite OffTopic men vad jag har förstått så innebär telekompaketet att dom ska stänga det fria internet och man måste betala på nåt sätt? Har jag förstått rätt?

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande MSN Messenger
rApp

Inlägg Skrivet: 2009-04-18 14:31      Ämne: Citera

jenka skrev:
Nu blir det lite OffTopic men vad jag har förstått så innebär telekompaketet att dom ska stänga det fria internet och man måste betala på nåt sätt? Har jag förstått rätt?

Det är så jag förstått det hela iallafall..

Och för att återgå till topic så inte tråden låses eller liknande så tänkte jag bara meddela att Carl Lundström verkar få ta den riktigt hårda smällen enligt aftonbladet...

Aftonbladet skrev:
Han får betala allt med arvet
Nätpiraterna krävs på 30 miljoner kr – men bara en har pengarna
Knäckebrödsmiljonärens förmögenhet smulas sönder.
Carl Lundström, 49, tvingas betala hela skadeståndet – på 30 miljoner.
I går föll de hårda domarna mot nätpiraterna.

Till toppen på sidan
Wedge
Administratör

Medlem i: 3923 dagar
Från: Järfälla

Inlägg Skrivet: 2009-04-18 14:31      Ämne: Citera

DrPhil skrev:
Sedan undrar jag hur du tänker när du tycker/antyder att man inte skall yttra sig om man inte är väl insatt i ämnet. Om jag tycker att Kalmar FF är jättebra på fotboll, skall jag inte säga det utan att ha gått ett fotbollsutbildning först då?
Ska man kritisera fotbollsdomarens avblåsningar om man inte kan fotbollsreglerna? Det är i alla fall vad många verkar göra. Inget personligt.

DrPhil skrev:
Om de blir dömda så hoppas jag på en lagändring inom en snar framtid, så att aktiviteter liknande dessa skulle bli tillåtna.
Är det bara medhjälp till upphovsrättsliga brott du vill undanta, eller ska man få gömma efterlysta, skaffa flyktbilar till rån och liknande också?

Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
DrPhil

Inlägg Skrivet: 2009-04-18 14:43      Ämne: Citera

Wedge skrev:
DrPhil skrev:
Ska man kritisera fotbollsdomarens avblåsningar om man inte kan fotbollsreglerna? Det är i alla fall vad många verkar göra. Inget personligt.

Man kan utan någon utbildning, men med lite förnuft, förstå att det är värre att till exempel starta ett slagsmål på fotbollsplanen än att spela bollen offside, oavsett vad domaren dömer. Kanske en dålig jämförelse, men jag kan inte fotbollsregler så bra heller.

Wedge skrev:
DrPhil skrev:
Är det bara medhjälp till upphovsrättsliga brott du vill undanta, eller ska man få gömma efterlysta, skaffa flyktbilar till rån och liknande också?
Jag menade att copyrighten borde avskaffas/förändras så att fildelning blir lagligt.

datar

Medlem i: 1856 dagar

Inlägg Skrivet: 2009-04-18 18:45      Ämne: Citera

Pirate Bay i all ära. Vi har ju också YouTube! Här finns ju mycket upphovsrättsskyddat material som människor lägger upp. Visserligen så tar dom ju bort om det efterfrågas av upphovsrättsbolaget men...

Borde då inte YouTube och liknande sajter ligga i farozonen också Question

EDIT: Vill ni läsa dommen så går det att tanka hem på tpb. Vet inte om jag får länka till materialet här, så är ni nyfikna på den 107 sidiga pdf filen så får ni leta själva Smile

DrPhil

Inlägg Skrivet: 2009-04-18 22:37      Ämne: Citera

Om det är så att ni är rädda att tanka den ifrån TPB så finns den på SR.se (Sveriges Radio)

Länk till sidan (scrolla en kort bit):
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=2773200

Direktlänk:
http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isidor/files/83/6277.pdf

rApp

Inlägg Skrivet: 2009-04-19 09:19      Ämne: Citera

Man behöver ju inte vara rädd för att tanka ett sånt dokument eftersom det är en offentlig process(eller vad man kallar det) som alla har rätt till att få begära ut.

OnT:
Som många av er säkert redan vet så efter att domen kom så ökade ju Piratpartiets medlemsantal ganska rejält, bland annat så har nu Ung Pirat fler medlemmar än alla riksdagspartiernas ungdomsförbund.
Aftonbladet

Till toppen på sidan
Peppe L-G

Medlem i: 2272 dagar
Från: Linköping

Inlägg Skrivet: 2009-04-19 10:29      Ämne: Citera

DrPhil skrev:
Direktlänk:

Hur har de kommit fram till att de är skyldiga just de summorna?

DrPhil

Inlägg Skrivet: 2009-04-19 10:38      Ämne: Citera

Peppe L-G skrev:
DrPhil skrev:
Direktlänk:

Hur har de kommit fram till att de är skyldiga just de summorna?

Det är en väldigt bra fråga som jag bara tror de söm dömde dem till vet.
Man tycker ju att någon borde ha varit mer delaktig än de andra, någon som kanske gjort mer skada eller haft ett större ägande i deras företag eller så.. ..men nej. Alla är exakt lika skyldiga och skall betala lika mycket. Sad

Men det står:
Citat:
X skall solidariskt med övrigt tilltalade betala ersättning till:

Vilket betyder att den som kan betala, betalar.
I praktiken så har Carl Lundström fått en räkning på 30 miljoner kronor, de andra kan inte betala.

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
PHPportalen Forum Index » Ekonomi/Juridik/Företagande
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net
Webbplatsen bygger i grunden på phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

Modifieringar har senare gjorts i systemet av PHPportalen