Wikin lite oaktiv?

PHPportalen Forum Index » PHPportalenWiki
Lägg ett bokmärke på hela tråden
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Startad av: Meddelande
Smergo

Medlem i: 6254 dagar

Status: Offline

Inlägg Skrivet: 2003-02-17 22:20      Ämne: Wikin lite oaktiv? Citera

Jag såg idag att ni hade en wiki, och jag som är en stor förespråkare och älskar av WiKi's kastade mig såklart in i den men jag blev lite besviken när det inte verkar finnas något inehåll alls?

Är det så?

Sen blev jag lite ledsen när jag såg att inläggen här handlade om, som på så många ställen, att folk inte vet vad en WiKi är.

Och för er som tror att det verkar riskabelt och inte kan funka så bra för folk kan ju förstöra hur lätt som helst, tro det eller ej. Det händer inte så ofta och det finns många stora bra WiKis med flera hundra/tusentals skribenter.

En av de mer kända i sverige är ju www.susning.nu

Jag tycker att alla internetanvändare skall dumpa det de kan på de wikis som finns Smile

Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
bekroink

Medlem i: 6420 dagar
Från: Sollentuna

Inlägg Skrivet: 2003-02-17 22:41      Ämne: Citera

Wikin las upp idag så det har inte hunnit bli så mycket innehåll än. Skulle tro att de flesta väntar på att någon annan ska börja skriva Surprised)

Visa användarprofil Skicka privat meddelande ICQ-nummer
Smergo

Inlägg Skrivet: 2003-02-17 23:37      Ämne: Citera

Aha, ja då är det lite mer förståligt Smile. Har inte så mycket att erbjuda då jag precis börjat färska upp mina php kunskaper igen, blev bara rädd att Wikin skulle bli ännu en i raden oaktiva wikis som ligger och inte används. Det får vi se till att det inte blir Smile

Till toppen på sidan
bekroink

Medlem i: 6420 dagar
Från: Sollentuna

Inlägg Skrivet: 2003-02-17 23:43      Ämne: Citera

Smergo skrev:
Det får vi se till att det inte blir Smile

Jupp! Sitter och klurar på hur man skulle kunna strukturera upp förstasidan. Får se om jag orkar göra något i natt...
Vore nog en idé att göra den lite lockande så att folk utan wikivana känner sig välkomna Smile

Visa användarprofil Skicka privat meddelande ICQ-nummer
Chavez
Hedersmedlem

Medlem i: 6591 dagar
Från: Linköping

Inlägg Skrivet: 2003-02-18 00:01      Ämne: Citera

bekroink, Smergo: Jag kan nog hålla med om att förstasidan inte är speciellt inbjudande. Kan någon av er göra det bättre är ni givetvis välkomna att göra det!

Smergo: Om dina PHP-kunskaper nu inte är 100% tror jag säkert att du iaf kan göra underverk med sidan "Vad är en wiki". Lägg till exempel till wiki's osv. Sen finns det arbete att göra med trivselreglerna (se kommentarerna i det dokumentet), men det kanske inte är ett allt för upphetsande jobb.

Sen sitter jag också lokalt (kör 56k) och skissar på att lägga in artiklarna till wiki'n. Vill nog dock se hur det funkar lite först innan jag lägger ut dem.

Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger ICQ-nummer
Smergo

Inlägg Skrivet: 2003-02-18 00:37      Ämne: Citera

Klart vi är, det som är grejen med wiki Wink

Jag vill inte göra för mycket innan vi kommit överens om hur det skall struktureras upp, men just nu är som sagt var första sidan inte så lockande. Den är välskriven, stilren och snygg. Däremot saknas inkörsportar in i wikin.

Jag har funderat lite på vad jag kan göra, och förhoppningsvis så kommer det hända något snart också. Det blir nog ingen större insats från mig förrän efter onsdag dock då jag skall ha mitt teoriprov då för körkortet och jag har inte råd att kugga.

Detta kan bli hur bra som helst, bara man sliter lite i början så kan det nog flyta på rätt bra sedan när det kommit igång.

Till toppen på sidan
Chavez
Hedersmedlem

Inlägg Skrivet: 2003-02-18 02:12      Ämne: Citera

Välkommen till PHPportalen förresten Smergo! Glömde säga det innan.

Har egentligen aldrig användt en wiki. Så ni som kan det får lära mig Wink Sen så tror jag att det är bra att vi har detta forumet att diskutera i. Det borde kunna få arbetet att gå ganska så organiserat till.

Tror också att det är viktigt att det blir mycket grovjobbat i början. Inte minst att vi seriösa rätt ofta ögnar igenom sidorna för att se om någon saboterat. Var en lustigkurre på en 3-4 år och med kiss och bajs humor som gjorde sig jävligt lustig innan t.ex. Det ser inte snyggt ut om sådant "klotter" får vara kvar för länge.

Har skissat på en FAQ bestående av frågor som vi hade i ett "Förslag till FAQ"-forum här tidigare. Kommer lägga ut det någon gång nu denna veckan.

Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger ICQ-nummer
Smergo

Inlägg Skrivet: 2003-02-18 11:53      Ämne: Citera

Tackartackar! Embarassed

Aha, finns inte så mycket att lära för alla wikis är har ju sin prägel och sitt sätt. Japp, jag tror också det är bra att diskutera här på forumet, det blir lättast så.

Jao, men det är bara att ändra och inte kommentera dessa barnsliga saker, rätt till då och då utan några kommentarer så att det är precis som inget har hänt.

Det jag funderar mest på just nu är trivselregler, skall det finnas trivsel regler för både forumet och wikin där? Skall vi i så fall har två skilda avdelningar, typ

=Trivsel på wikin=
bla bla

=Trivsel på forumet=
bla bla

Annars tror jag det kan bli rörigt även om det finns några punkter som funkar bra eller relativt bra på både ställena.

Till toppen på sidan
Chavez
Hedersmedlem

Inlägg Skrivet: 2003-02-18 13:27      Ämne: Citera

Trivselreglerna skall nog delar upp så ja. Just nu kopierade jag bara över det som fanns i tråden i PHP-forumet.

Vissa saker är ju även gemensamt för både forum och wiki. Att man skall vårda sitt språk t ex.

Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget
PHPportalen Forum Index » PHPportalenWiki
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan inte ladda ner filer från detta forum
Kontakta oss på adressen: info@phpportalen.net